RECENZIA: Smrtiace tajnosti

Smrtiace tajnosti

Robert Bryndza

Za knihu ďakujem vydavateľstvu Grada.sk

Jedného zimného rána nájde matka po prebudení svoju dcéru zmrznutú v krvavej mláke v malej predzáhradke. Kto mohol vykonať takú vec – zavraždiť dievča na prahu vlastného domu, navyše počas vianočných sviatkov?
Po poslednom, veľmi bolestivom prípade sa detektív šéfinšpektor Erika Fosterová cíti zraniteľná, ale nakoniec sa rozhodne, že sa ujme aj tohto vyšetrovania. V okamihu, keď začne pracovať so svojím tímom na vražde krásnej tanečníčky burlesky, nájdu súvislosti s útokmi v tej istej, doteraz pokojnej štvrti Londýna. Všetky spája jediný detail – obete boli napadnuté postavou oblečenou v čiernom s nasadenou plynovou maskou. Iba toto napadnutie sa však skončilo smrťou... 


Je mi trochu ľúto, že som sa k sérii Erika Fosterová dostala pomerne neskoro. Mojou prvou prečítanou knihou z tejto série bola kniha Chladnokrve (recenziu nájdete tu), ktorá je už v poradí piatou a teda predposlednou z tejto série, no získala si ma a ja som sa namotala. Pred pár dňami som dočítala Smrtiace tajnosti, ktoré sú poslednou časťou a musím sa priznať, že mi to bolo trošku ľúto, pretože Erika s jej tímom si ma doslova omotali okolo prsta. 

Príbeh sa začal sľubne a ihneď som sa dostala do deja. Napomohol tomu i skvelý štýl autora, ktorý musím obzvlášť vyzdvihnúť, pretože táto kniha je napísaná naozaj skvele.
Veľmi oceňujem, že som si ako čitateľ nemusela prečítať predchádzajúce knihy. Dokonca som ani nemala pocit, že by mi niektoré vzťahy unikali či neboli jasné. Robert mi síce v poslednej knihe všetko z predošlých pripomenul, ale takým nenúteným spôsobom, že som to ani nepostrehla. Tieto, verným čitateľom už známe, informácie vsunul do deja nenápadne.
Takže pokiaľ sa bojíte, že si budete musieť zadovážiť celú sériu, vôbec to tak nie je. Hoci si myslím, že ak si prečítate jednu knihu, určite siahnete po ďalšej. 




Kniha sa čítala veľmi rýchlo a dobre. Myslím, že to bolo spôsobené krátkymi kapitolami, ktorých dĺžka mi nesmierne vyhovovala. Autor do nich vložil vždy len to podstatné, nič nenaťahoval. Zároveň som sa nemusela báť, že ma nejaká povinnosť od knihy odtrhne v strede kapitoly, pretože vždy som si ju mohla rýchlo dočítať.
Pomocou kapitol sa taktiež striedali pohľady postáv, ktoré mi pomohli viac nahliadnuť do vyšetrovania prípadu.
Hrúbkou je kniha celkom slušný kúsok, ale prečítanú som ju mala za tri dni, počas ktorých som si pre ňu hľadala čas, pretože ma jej čítanie naozaj bavilo.


Okrem hlavného prípadu sa autor venoval aj ostatným útokom, ktoré sa stali. Dovolil mi nazrieť na páchateľa, aby som si o jeho činoch vedela utvoriť ucelenejší obraz. Zároveň mi týmto podsúval rôzne stopy, ktoré ma postupne naviedli na stopu, ale nie vždy na tú správnu.
Zatiaľčo som v predchádzajúcej knihe poznala vrahov už skoro od začiatku, v tejto sa mi podozriví striedali ako na bežiacom páse. Keď už som si myslela, že som na vinníka prišla, rýchlo sa mi to vypomstilo. Autor zoznam vraha postupne zužoval a aj napriek tomu som ho neodhalila. Malý typ: Všetko bolo o detailoch ;) 


Okrem vyšetrovania prípadu som mohla viac nazrieť do Erikinho súkromia. Bolo veľmi zaujímavé sledovať život človeka, ktorý celý svoj život obetoval pre prácu a ako si to neskôr uvedomuje. Tieto časti, kedy som si na chvíľu mohla oddýchnuť od hľadania vraha a bolo mi umožnené viac spoznať Eriku, som si veľmi užívala. Bola to silná, cieľavedomá, ambiciózna, no zároveň i nedokonalá postava a práve v tejto knihe mi prirástla k srdcu. Práve preto mi bolo o to ťažšie sa so sériou rozlúčiť. 

Tesne pred koncom príbeh gradoval a s ním aj napätie. Strany som doslova hltala a lomcovali mnou emócie ako strach či bezmocnosť. Takéto momenty, ktoré zmenia atmosféru a jemne mi zvýšia tep, mám veľmi rada.
Záver bol pre mňa skutočne šokujúci, pretože som čakala čokoľvek, ale toto nie. Pokiaľ si dávate pozor na detaily, určite vám súvislosti neuniknú, no ja som nie vždy pozorná a preto bývam na konci často prekvapená. 


Aj napriek tomu, že Smrtiace tajnosti uzatvárajú sériu Erika Fosterová, ich vrelo odporúčam. Tí, ktorí ste fanúšikmi Eriky, už poznáte kvalitu autora a verím, že si knihu zadovážite. A tí, ktorí ste ešte žiadnu knihu série nečítali, začnite od začiatku, pretože po tejto si ich budete chcieť prečítať všetky.

Žiadne komentáre:

Používa službu Blogger.