Skrinka času: Jedného dňa si pred dverami takmer každý nachádza skrinku s povrázkom, ktorý zachytáva dĺžku jeho života. Aký dopad to bude mať na spoločnosť, ale aj na konkrétnych ľudí?

Za knihu ďakujem vydavateľstvu Grada


Zdá sa, že je to deň ako každý iný. Zobudíte sa, dáte si kávu a vyjdete von. Lenže keď otvoríte vchodové dvere, čaká na vás malá drevená skrinka, v ktorej sa ukrýva váš osud a informácia, ako dlho ešte budete žiť. Každý človek na svete dostane v tom istom okamihu rovnakú drevenú skrinku. A svet sa zrazu ocitá v stave kolektívneho šialenstva. Všetci by chceli vedieť... Odkiaľ sa vzali tieto skrinky? Je pravda, čo sľubujú? Zrazu sa musia rozhodnúť... Chcem naozaj vedieť, ako dlho budem žiť? A ak sa to dozviem, čo s tou informáciou urobím?  

Osem ľudí. Osem rôznych osudov, ktoré sa zrazu začnú meniť vďaka jednej malej skrinke. Čo sa stane s najlepšími priateľmi, ktorých spájajú spoločné sny o budúcnosti? A čo neznámy pár, ktorý si myslel, že vo vzťahu už nemusí nič riešiť? A lekár, ktorý sa nedokáže zachrániť? Prečo sa zo skrinky v rukách úspešného politika stáva sud s pušným prachom, ktorý nakoniec všetko zmení? 

Skrinka času sa stala knihou mesiaca august v čitateľskom klube Martinusu a viem prečo. Pretože sa môže páčiť širokej škále ľudí, keďže sama osudy mnohých zachytáva. Zároveň sa v nej počas nepokojných časov nachádzajú aj kúsky šťastia, takže ide o veľmi vyvážené čítanie. Čo ale zaujme hneď na prvýkrát je samotný námet.
Nápad so skrinkami pred dverami každého človeka staršieho ako dvadsaťdva rokov s povrázkom hovoriacim o dĺžke života danej osoby je to, čo je po celý čas príbehu hnacím motorom. Dĺžka jednotlivých povrázkov udávala chod života konkrétnych postáv.
Bola som veľmi zvedavá na ich reakcie po otvorení skrinky, ale aj na reakcie okolia. Páčilo sa mi, že každá postava mala iný osud. Niekomu ostávalo veľa času, niekomu sotva niekoľko týždňov, iní si skrinku neotvorili vôbec.
A čo sa ma na začiatku dotklo najviac bol chaos, ktorý vznikol po tom, čo sa skrinky objavili. Veľmi mi to pripomenulo koronové časy, až som mala zimomriavky.


„Keď už raz o niečom viete, zabudnete, aké to bolo nevedieť."

 


Postavy boli veľmi pestré. Autorka sa s nimi naozaj vyhrala a vytvorila zaujímavé životné príbehy. Mám rada, keď vidím medzi niektorými neskôr aj istú paralelu a tu ich bolo tak akurát. Často sa ukázalo ako svojím životom ovplyvňujeme životy iných a nezáleží pritom na jeho dĺžke.
Tu sa dostávam k tomu, že autorka otvorila niekoľko zaujímavých otázok, nad ktorými som sa počas čítania zamýšľala. Tou najväčšou však bola diskriminácia, ktorú museli zažívať tí, ktorí si v skrinke našli krátky povrázok. Opäť som tu našla spojitosť s koronou, kedy sa spoločnosť delila na zaočkovaných a nezaočkovaných. V knihe boli veľmi trefne vykreslené pocity dotknutých a ich neschopnosť s tým niečo spraviť.
Išlo o ľudí rôzneho veku, povolania, pôvodu. Každý si však po celý čas zachoval svoje názory a postoje, takže autorka ostala ich charakterom z prvých strán verná až do konca. Presne pre rozdielne povahy každý reagoval inak a to sa mi na knihe páčilo.

 

Skrinku času som čítala dlho. Možno aj dva týždne, ale to preto, lebo bolo leto a bola som rozlietaná. Poväčšine sa mi v podobných prípadoch stáva, že sa neviem opäť do knihy začítať, že vypadnem z jej atmosféry a robí mi problém si ju navodiť. Pri Skrinke času som tento problém vôbec nemala. Vždy, keď som mala čas, som si prečítala niekoľko kapitol, ktoré boli krátke presne tak ako to mám rada. Napriek tomu som sa nenudila, z deja som nevypadla a veľmi som sa tešila na záver celého príbehu.

 

Skrinka času splnila moje očakávania. Skvelo zachytila zmätok, ktorý vo svete nastal, zároveň ale aj zmätok jednotlivých postáv. To, ako sa k situácii postavili a aký dopad to neskôr malo na ich dlhší či kratší život.
Tiež mi veľmi vyhovoval autorkin štýl a to, že mnohé osudy prepojila.
Skrinka času si rozhodne zaslúžila byť knihou mesiaca.



Žiadne komentáre:

Používa službu Blogger.