Na pár krokov

Na pár krokov

R. Lippincott , M. Daughtry, T.Iaconis

„Ako milovať človeka, ak sa ho nemôžete ani dotknúť?"

  Stella Grantová je CF-kárka, čo znamená, že bojuje s cystickou fibrózou. Je odhodlaná dodržiavať liečbu a striktne dodržiava všetky určené pravidlá, ktoré jej zakazujú akýkoľvek styk s možným nositeľom infekcie. Dva  metre ju delia od iných pacientov s cystickou fibrózou a neskôr aj od jej lásky.
  Will Newman berie svoju chorobu len ako niečo, čo mu bráni v rozlete. K tomu všetkému sa ešte aj nakazil baktériou, ktorá ho obrala o šancu na nové pľúca. Ak by ju na niekoho preniesol, dotyčného by čakal rovnaký osud. A tak túžobne čaká, kým bude mať osemnásť, aby konečne mohol nadobro zamávať nemocniciam. Je to typ, ktorý je v istom slova  zmysle  nebezpečný aj pre seba, nieto ešte pre iných.
  Osud je nevyspytateľný a niekedy aj sviňa, pretože zapletie životy dvoch ľudí, ktorí spolu nemôžu byť.
  Ako dopadne príbeh týchto dvoch mladých ľudí? Čo sa stane, ak sa k sebe priblížia aspoň o jediný krok? 


„Viem, že je to môj posledný nádych. Je pre ňu."
 Čo je cystická fibróza? 
Je to závažné genetické ochorenie, ktoré negatívne ovplyvňuje kvalitu života a predčasne ho skracuje. CF nie je nákazlivá! Je to dedičné ochorenie, s ktorým sa človek narodí. V súčasnosti je možné CF odhaliť už prenatálne. Žľazy s vonkajším vylučovaním tvoria abnormálne hustý a patologický hlien, ktorý sa usadzuje na slizniciach a upcháva životne dôležité orgány. V pľúcach sa následne usádzajú baktérie, spôsobujúce ťažké infekcie a zápaly. Postupne sa tu tvoria nenapraviteľné zmeny. Podobne je postihnutý aj pankreas, ktorý nevylučuje dostatočné množstvo enzýmov potrebných na strávenie potravy. CF postihuje aj pohlavné orgány, pečeň, prínosové dutiny, často sa pridruží aj cukrovka. Dá sa povedať, že CF postupne zasiahne všetky orgány.

 

 Ako prvé musím pochváliť krásnu obálku, ktorá korešponduje s obrázkom, ktorý dostala Stella od svojej sestry. Veľmi sa mi páči, keď obálka nesie niečo detailné z knihy a práve táto to spĺňa.
Je to aj prvá kniha od troch autorov, ktorú som čítala. Ešte som sa s podobným románom nestretla a mala som mierne obavy, čo z toho bude, pretože predsa len, každý spisovateľ má svoj vlastný štýl písania, no ostala som milo prekvapená, pretože naozaj nebolo badať, že sa na tom podieľali až traja ľudia. 


Už od začiatku autori nasadili dobré a rezké tempo, takže som sa do deja rýchlo dostala. Postáv v knihe nebolo veľa a preto som sa mohla aj dobre zorientovať. 

Nemám veľmi čo k tejto knihe písať, pretože sa mi veľmi páčila. Postavy boli sympatické, prostredie som si vedela živo predstaviť a vedela som sa vžiť do deja. 

Nebola núdza ani o vtipné momenty, pri ktorých som sa naozaj zasmiala a páčila sa mi prvotná rozdielnosť Stelly a Willa. Kým ona bola viac rezervovaná a mala rada vo veciach poriadok, Will bol spontánny a rád zo seba robil rebela. 


„Veď ide len o život. Ani sa nenazdáš a bude po ňom."
 Neskôr som nahliadla aj do minulosti oboch hrdinov. Mnohé sa vyjasnilo a pochopila som, že Stella musela byť zodpovednou nie len kvôli sebe, ale hlavne kvôli rodičom. Will si zase musel nájsť cestu k mame, ktorá to myslela lepšie, než to vnímal. 

Našlo sa, ako to v týchto témach býva, aj pár smutných momentov, ktoré mi trhali srdce. Doslova som ho mala na kusy a danú bolesť som cítila na sebe. Pri čítaní tejto knihy by sa moje emócie dali krájať. 

Knihou som preletela veľmi rýchlo a koniec ma prekvapil, pretože som čakala niečo na štýl Na vine sú hviezdy, ku ktorým ju mnohí prirovnávajú, no nič také sa nekonalo. Greena som síce nečítala, ale myslím si, že Na pár krokov je originálny príbeh, ktorý ma určite čo ponúknuť a to, že má hlavná hrdinka v nose kanylu ešte neznamená, že jej druhé meno je Hazel Grace (áno, viem jej meno, videla som film). 


„Ak mám umrieť, najprv chcem žiť. 
Až potom umrieť."


Pre mňa je Na pár krokov kniha plná emócií. Milovať niekoho, ku komu by sme sa nemohli ani priblížiť by muselo byť naozaj strašné a ja som si to nevedela vôbec predstaviť. Táto kniha však búra tieto moje názory a ukazuje, že ozajstná láska môže fungovať aj bez fyzického kontaktu. Ide o čisto prepojené duše. 

Jediné, čo by som knihe vytkla je to, že choroba bola málo vysvetlená. Musela som si zháňať jej definíciu, aby som chápala, čo je vlastne zač. Preto som vám hore hodila jej jednoduché vysvetlenie, ktoré vám snáď pomohlo sa zorientovať. 

Mimochodom, už je vonku aj film, takže vám prikladám aj trailer. Ktorá sa tiež zamilovala do Willovho (Cole Sprouse) pohľadu?

Žiadne komentáre:

Používa službu Blogger.