Nechaj si to pre seba

Nechaj si to pre seba

Karen M. McManus

„Niektoré tajomstvá by mali zostať tajomstvami."

Za knihu ďakujem kníhkupectvu Gorila.sk

Ellery pozná malé mestečko Echo Ridge len z rozprávania svojej mamy. Vie o ňom iba toľko, že pred sedemnástimi rokmi tam bez stopy zmizla jej teta a pár rokov na to niekto zabil kráľovnú stredoškolského plesu v strašidelnom zábavnom parku. Ellery sa teraz musí nasťahovať do Echo Ridge k starej mame, no vôbec z toho nie je nadšená.
Mesto skrýva mnoho tajomstiev a krátko po začatí nového školského roka niekto vyhlásil lov na kandidátky na kráľovnú plesu. Vyhráža sa, že minulosť sa zopakuje a ako prísľub tohto vyhlásenia zmizne ďalšie dievča.
Ellery pozná tajomstvá. Má ich jej mama a aj stará mama. A čím dlhšie býva v Echo Ridge, tým viac zisťuje, že každý má nejaké tajomstvo a najbezpečnejšie je nechať si ho pre seba. 

Čo sa však stane, ak niektoré z nich vyplávajú na povrch?

„Po rokoch života v meste, kde sa človek usiluje, aby ho poznalo čo najviac ľudí, bolo čudné, že tu sme preto nemuseli pohnúť ani prstom."

Táto kniha ma zaujala hneď, ako som si prečítala anotáciu. Keďže som milovníčkou filmov, seriálov (ktoré síce nikdy nedopozerám) a kníh s podobnou tematikou, ihneď si ma táto knižka získala. A ku ktorým seriálom či knihám ju prirovnávam? K Riverdale a Pretty Little Liars (PLL). Veľmi sa mi páčia príbehy zo stredoškolského prostredia, v ktorých sa okrem bežných starostí mladého človeka autor venuje aj nejakej záhade a tajomstvám. Takže pokiaľ ste aj vy fanúšikmi podobného žánru, určite nad touto knihou uvažujte, alebo si ju rovno zadovážte!

Všetko sa začína príchodom Ellery a jej brata Ezru do Echo Ridge. Hneď v prvej kapitole sa stala nečakaná udalosť, ktorou sa rozdali karty a začal sa formovať dej. Síce ju autorka neskôr zatlačila do úzadia, na konci som sa však dozvedela, že to bol základ pre celú záhadu, ktorú sa hlavná postava s priateľmi snažila vyriešiť. 


McManusová vykreslila typické malomesto, ktorému vládne zbohatlícka elita, ktorá sa na ostatných pozerá cez prsty. Každý každého pozná a žiadne tajomstvo nezostane dlho skryté. Echo Ridge úplne prispôsobila Ellery, ktorá bola prirodzene zvedavá a chcela spoznávať neprebádané. Takto vytvorila sympatickú hlavnú hrdinku, ktorá nie je povrchná ako ostatné dievčatá v jej veku a viac než na chlapcov myslí na to, prečo jej teta zmizla, čo sa jej stalo a kto je vrah a pravdepodobne únosca kráľovien plesu. 

Do deja sa postupne dostáva Malcolm, chlapec, ktorého rodinu vražda kráľovnej spred piatich rokov navždy poznačila. Zhodou náhod sa vždy nachádza v nesprávnom čase na nesprávnom mieste a aj on začne byť spájaný so zmiznutím kandidátky. Páčilo sa mi, že napriek vzájomným sympatiám mu Ellery hneď neverila a bola obozretná. Pohrávala sa s každým detailom a v istom momente som už jej myšlienkovým pochodom nestačila, pretože podozrievala naozaj kohokoľvek. 

Prvých šesťdesiat strán ma v strehu udržiaval vandalizmus, ktorým si niekto vynucoval pozornosť a sľuboval smrť víťazke koruny. Čítaním ma sprevádzali otázky, či to je niekto nový alebo tá istá osoba. Myslí to vážne, alebo mu ide o niečo iné? Má na svedomí všetky tri dievčatá? Zároveň sa vrátila postava z minulosti. No vždy, keď už všetky články do seba zapadali, jeden predsa len vyčnieval. 

„Chcela som urobiť niečo - tak pre dievčatá, ktoré tu už nie sú, ako aj pre tie, ktoré tu po nich zostali."

Vytvoriť si obraz, čo sa vlastne stalo, mi pomohlo striedanie pohľadov. Ellery sa viac zameriavala na prítomnosť a Malcolm mi približoval minulosť. Taktiež som sa vďaka tomu mohla ocitnúť pri kľúčových momentoch, ktoré udávali chod príbehu. 

Spolu s tajomstvami ohľadom zmiznutia dievčaťa sa na povrch dostávali aj záhady z minulosti, ktoré mali veľký význam v živote Ellery a Ezru. Ellery sa totiž nesnažila zistiť len to, čo sa stalo tohtoročnej kandidátke, ale aj jej tete, ktorá šnúru zmiznutí odštartovala. S týmto som sa dozvedela aj to, čo som nečakala a veľmi to ovplyvnilo celý dej a môj pohľad na podozrivých. 

Za polovicou knihy sa všetko viac rozbehlo. S postavami som bola oboznámená a aj so vzťahmi medzi nimi, a tak sa autorka venovala už len odhaľovaniu jednotlivých tajomstiev. Predtým však vzniklo veľa nových zápletiek a sieť zainteresovaných či potenciálnych páchateľov sa čoraz viac rozširovala. 

Autorka zaujímavo ukázala, aké ľahké je odpútať pozornosť ľudí a donútiť ich vidieť to, čo chceme, aby videli. Bolo to podivuhodné sledovať, ako niekomu zobú z ruky, aj keď ich dotyčná osoba len vodí za nos. Veľmi ma bavilo čítať tieto posledné kapitoly, pretože dej veľmi dobre gradoval.
Postupne som sa dostávala do situácií plných napätia, ktoré autorka úplne vyšperkovala a ukončila ich jednoduchým seknutím. Našlo sa pár momentov, pri ktorých som si myslela, že teraz príde veľké odhalenie, no Karen si ho ešte chcela nechať pre seba a mne sa nedostalo odpovedí na otázky. Veľmi sa mi to páčilo, pretože nikdy som nevedela, čo čakať. Zvrat mohol prísť kedykoľvek a to bolo na celej knihe také vzrušujúce.


 Koniec bol pre mňa veľkým prekvapením, pretože som zistila, že som sledovala vlastne dva rôzne príbehy, ktoré si len navzájom nahrávali do karát bez toho, aby o tom vedeli. Skutočnou záhadou bola len jedna polovica celku a pôsobilo to super, pretože jedno konanie odpútavalo pozornosť od toho druhého.
A veľkým plus bolo to, že odpoveď na jedno tajomstvo, ktoré sa nieslo celou knihou, som sa nedozvedela ani na konci a toto bol ten typ otvoreného konca, ktorý mám rada. Dôležité fakty sa dozviem, ale niečo predsa len ostane mojej fantázii.
Kniha sa bude páčiť všetkým milovníkom jemných tajomstiev, ktorí majú zvedavého ducha a chcú zistiť nepoznané, pretože presne o tomto táto kniha je - o odhaľovaní.

 

Žiadne komentáre:

Používa službu Blogger.