RECENZIA: Tieňová sestra


Tieňová sestra 

Lucinda Riley

Za knihu ďakujem vydavateľstvu Tatran

 

Po náhlej smrti milovaného otca – tajomného miliardára, ktorého jeho šesť dcér volalo tatko Slaný, sa jedna z nich, Star D'Aplièse, ocitne na životnej križovatke. Otec adoptoval svoje dcéry z rozličných kútov sveta. Každej z nich zanechal indíciu, podľa ktorej sa môžu dopátrať skutočného pôvodu, no Star – najzáhadnejšia zo sestier – sa zdráha vykročiť z bezpečia nerozlučného vzťahu so svojou sestrou CeCe. V zúfalstve sa rozhodne nasledovať prvú stopu, čo jej zanechal otec. Tá ju zavedie do londýnskeho antikvariátu a otvorí jej cestu do celkom iného sveta...
Sto rokov pred týmito udalosťami sa tvrdohlavá a nezávislá Flora MacNicholová zaprisahala, že sa nikdy nevydá. Je šťastná a vo svojom domove v krásnej Jazernej oblasti, kde žije neďaleko svojho idolu, slávnej spisovateľky Beatrix Potterovej, sa cíti bezpečne. Okolnosti, ktoré nemôže ovplyvniť, ju zavedú do Londýna, do rodiny jednej z najznámejších dám salónov edwardovskej spoločnosti Alice Keppelovej. Flora musí voliť medzi vášnivou láskou a povinnosťou k rodine, no zistí, že je iba pešiakom v hre – a pravidlá tej hry poznajú iba iní — až kým jej stretnutie so záhadným džentlmenom neodhalí odpovede na otázky, po ktorých celý život pátrala. Čím viac sa Star dozvedá o Florinom obdivuhodnom živote, tým väčšmi je odhodlaná vykročiť na cestu objavovania, až napokon vystúpi zo sestrinho tieňa a otvorí sa novému životu. 


„Nebál sa byť presne tým, kým bol, a ja som pridobre vedela, aká silná vôľa je na to potrebná."

Tieňová sestra je už treťou knihou série Sedem sestier, ktorá hovorí o osudoch šiestich adoptívnych dcér záhadného bohatého muža. Napriek tomu, že som nečítala predošlé dve časti, si ma príbeh od začiatku získal a nijak som sa v ňom nestrácala. Autorka ma postupne oboznámila so všetkým podstatným.
Anotácia sľubovala objavovanie nových miest, odhaľovanie tajomstiev a spoznávanie osudov ľudí zo sto rokov vzdialenej histórie. 


Ako prvé by som chcela pochváliť vydavateľstvo, ktoré zvolilo krásnu obálku pre túto, no i predchádzajúce a nadchádzajúce knihy. Som presvedčená, že sa na poličke vedľa seba budú krásne vynímať. Keď sa na jednu z nich pozriete, hneď vás zaplaví ten pocit, ktorý ste mali i pri čítaní.
Ďalším plusom je pevná väzba, ktorá je ale neskutočne poddajná a vôbec som knihu nemusela nejako ohýbať.
K dobrému dojmu, čo sa týka vizuálnej stránky, prispel i jemný a tenký papier, ktorý sa otáčal s ľahkosťou. Vydavateľstvo Tatran v tomto smere opäť nesklamalo a knihu zaodelo do krásneho šatu. 


Kniha nenesie názov Tieňová sestra len tak. Už z obsahu vyplýva, že Star žije v tieni svojej adoptívnej sestry a nevie sa z neho dostať. Stala sa mi príkladom toho, že nie vždy je dobré pozerať len na dobro druhých. Je to potrebné, no nie nevyhnutné. Takýmto konaním totiž prichádzala o svoje sny, túžby i istotu v samu seba.
Niečo podobné bolo osudom i Flory, ktorá však do poslednej minúty myslela na iných a ochudobňovala seba.
Tieto dve postavy boli ochotné mlčať, ak to znamenalo neublížiť blízkym. Postupom času však jedna z nich dospela k tomu, že niekedy je dobré byť aj trochu sebecký a dožičiť malý kúsok šťastia i sebe. Sledovanie tohto duševného rastu ma veľmi tešilo a hrialo na duši.
Zároveň je celý dej vsadený do nádherného anglického prostredia. Živo som si predstavovala múry, ktoré boli nasiaknuté históriou a pestrofarebné záhrady. Rovnako ako prirástli k srdcu Star, prirástli k srdcu aj mne. 




Star bola taktiež veľmi trpezlivá. Autorka ju naschvál vyzbrojila touto vlastnosťou, pretože inak by som sa všetko dozvedela už na začiatku. Star nikdy nenaliehala, dala priestor času, aby sám odhalil, čo je pravda.
Toto jemné naťahovanie sa mi, aj napriek tomu, že ja sama neoplývam trpezlivosťou, nesmierne páčilo. Keď už bolo nejaké vysvetlenie na dosah, Lucinda rýchlo prešla na inú tému a moje otázky nechala naďalej nezodpovedané.
Toto všetko poväčšine praktizovala cez Orlanda, veľmi sympatickú a svojskú postavu, pomocou ktorej poukázala na svoju lásku k vzácnym knihám a týmto krokom si ma úplne získala. 


Po celý čas sa v príbehu striedala súčasnosť s minulosťou. V historických pasážach som spoznávala Anglicko za čias vlády Edwarda VII.
V tejto dejovej línii bola hlavnou postavou práve Flora, mladé, odvážne a na danú dobu až príliš nespútané dievča. Veľmi som si ju obľúbila a so zatajeným dychom som sa nechala zasvätiť do tajov britských šľachtických kruhov.
Jej príbeh bol plný historických postáv, ktoré (za to autorku veľmi chválim) skutočne existovali a Lucinda sa pridržiavala známych faktov. Taktiež v jej rozprávaní nechýbala osudová láska, intrigy i hriechy a tajomstvá minulosti.
Pomaly som sa cez spoznávanie Florinho osudu dostala až k životu Star.


Celá kniha je zmes všetkého, čo mám rada. Záhad, rodinných tajomstiev, lásky, histórie, krásnych miest, skvelých postáv. Starina cesta od začiatku až po jej koniec ma neuveriteľne bavila a pohltila ma. S knihou som prežila nádherné chvíle a čítať ju bol pre mňa skutočne zážitok.
Tieňová sestra je ako stvorená pre romantické duše, ktoré snívajú o osudovej láske doslova vpísanej do hviezd.



Žiadne komentáre:

Používa službu Blogger.