Všetkým chalanom, ktorých som milovala

Všetkým chalanom, ktorých som milovala

Jenny Han

 

Rozprávačkou príbehu je Lara Jean, ktorá sa s láskou vysporadúva po svojom - píše ľúbostné listy. Celkovo ich napísala päť. Každý list pre iného chlapca, ktorý si získal jej srdce. Škatuľa s listami je jej najväčšie tajomstvo, o ktorom sa nikto nesmie dozvedieť.
Jedného dňa však zistí, že listy niekto rozposlal. Josh, bývalý priateľ jej sestry a adresát jedného z listov, sa jej stále páči, ale sesterské puto jej nedovolí, aby k nemu cítila viac, nebodaj mu to prejavila. A tak sa uchýli k nie práve šľachetnému činu - klamstvu.
No čo ak jej práve falošný vzťah prinesie tú pravú lásku? 

„Pretože na to máš talent, však? Darí sa ti, že ľudia sa vďaka tebe cítia výnimoční."

Laru Jean na začiatku spoznávame ako utiahnuté dievča, ktoré nemá veľa kamarátov, ale o to viac je spokojná, že má viac času na svoje sestry, ktoré pre ňu znamenajú všetko.
Lara má veľmi sebakritickú povahu, ktorú nadobudla kvôli staršej sestre Margot. Nech spravila čokoľvek, vždy sa presviedčala, že Margot by to spravila dvakrát lepšie. Veď, koniec koncov, Margot bola tá, ktorá chodila s Lariným vysnívaným chlapcom. 

Začiatok knihy je nudný (chcela som napísať trošku, ale v podstate, nič nemôže byť na polovicu. Buď to tak je alebo nie je). Všetko sa točí okolo Margotinho odchodu na univerzitu a Josha. Veľmi často sa čitateľ vracia do minulosti, aby sa o postavách dozvedel čosi viac. Veľmi mi prekážal preklad. Slová ako mamina a ocino mi naozaj nepríjemne bili do očí. 

Správny smer naberie kniha vtedy, keď sa rozpošlú listy. Čitateľa to začne viac baviť a dej sa oveľa viac zamotáva. Stávame sa svedkami toho, ako sa z ustráchanej Lary Jean stáva sebavedomejšie dievča, ktoré sa už lásky nebojí.
Čo sa týka ďalších postáv, tak neboli nejako extra prepracované. Naozaj som si dokázala vytvoriť ucelený obraz len o Lare a Margot. S Joshom to bolo najprv vždy o tom istom, a to že sa Lare páči, ale určite by s ním nebola už len kvôli sestre. 

Zase Peter sa v príbehu vyskytoval, na môj vkus, dosť málo. Veď sa k slovu dostal až niekde v polovici knihy, takže sa ani nemusím čudovať. 

Poviem pravdu, film bol lepší. Neviem, či to je tým, že som ho videla skôr, než som čítala knihu, ale bavil ma oveľa viac. Postavy mali oveľa viac charakterových čŕt, ktoré som, žiaľ, v knihe nenašla. Knižní hrdinovia boli naozaj "suchí". 

Keď sa pohneme k záveru knihy, aj ten bol vo filme lepší. Kniha nemala záver. Skončili spolu? Neskončili spolu? Neviem. Beriem do úvahy, že to bol možno autorkin zámer, aby sme si koniec vytvorili podľa seba. No nemyslím, že to splnilo účel. 

Kapitoly sú krátke, písané zaujímavo (hlavne Larine myšlienky), takže sa kniha číta naozaj rýchlo. 

V konečnom dôsledku knihu hodnotím tak, že už si ju neprečítam, ale film si ešte určite pozriem. 

Úryvok z knihy: 
Prv než otvoril dvere, obrátil sa ku mne a povedal: „Neviem, čo by som robil, keby si nebola nablízku po tom, čo...ma Margot pustila k vode." Na milo pehavých lícach mu naskočili červené fľaky. „Vďaka tebe som to prežil, Lara Jean."
Josh pozrel na mňa a ja som cítila každú spomienku, každý okamih, ktorý sme prežili spolu. Potom ma silno objal a zmizol do noci.
Stála som v otvorených dverách a hlavou mi prebehla myšlienka tak rýchlo, tak nečakane, že som sa jej nevedela ubrániť: Keby si bol môj, nikdy by som sa s tebou nerozišla. Ani za milión rokov.

Žiadne komentáre:

Používa službu Blogger.