Zradný príliv: Triler, ktorý inteligentne spája minulosť so súčasnosťou

Za knihu ďakujem vydavateľstvu Tatran

 Inteligentný psychologický triler, ktorý skúma, ako naša minulosť – najmä naše detstvo – formuje a narúša náš život v súčasnosti. Jane Harperová nás zavedie do jedinečnej atmosféry zátoky Evelyn Bay v Tasmánii, ktorá je známa svojimi hlbokými jaskyňami a nebezpečným prílivom. Jedného rána sa v zátoke nájde zavraždená mladá žena. A miestnym sa odrazu zdá, že temná minulosť, na ktorú sa všetci snažili zabudnúť, sa opakuje. Existuje súvislosť medzi touto vraždou a udalosťami spojenými s násilnou smrťou, ku ktorým došlo počas divokej búrky pred dvanástimi rokmi?

Jane Harper je austrálska spisovateľka anglického pôvodu, ktorá sa po rokoch práce novinárky rozhodla vyskúšať aj niečo iné a začala sa venovať písaniu kníh.
V slovenskom preklade jej vyšiel titul Stratený muž, ktorý si získal pozitívne ohlasy a teraz ho nasleduje Zradný príliv.
Čo tento triler ponúka?


Zradný príliv rozhodne ponúka výbornú atmosféru.
Hneď, ako som sa začítala, som pocítila nádych malého mesta, vôňu mora, vlhkosť jaskýň a prítomnosť tajomstiev.
Toto všetko som mohla vnímať a nasávať prostredníctvom Kierana, hlavného hrdinu, ktorý prišiel domov na dovolenku spolu so svojou rodinou, pričom mu niektoré miesta i ľudia neustále pripomínajú tragédiu spred dvanástich rokov, za ktorú ho iní, no i on sám, doteraz vinia.
Pripomienka strašných dávnych udalostí sa vytratí, keď ju nahradí nové nešťastie - vražda.
Tu sa príbeh začína rozbiehať a spúšťa sled odhalení.


Musím sa však priznať, že kniha nebola po celý čas bezproblémové čítanie. Našlo sa pár vecí, ktoré jej musím vytknúť.
Aj keď sa dej rozhýbal v zmysle, že som sa začala dozvedať nové skutočnosti z minulosti cez Kieranove spomienky, stále mi v ňom chýbala dynamika. Všetko sa tiahlo pomaly, postupne, akoby si autorka poriadne dávala načas a schválne ma naťahovala, aby vo mne vyburcovala pocity napätia a tajomna, čo sa v mojom prípade vyhlo účinku a niektoré pasáže sa mi doslova vliekli. Proste som mala miestami pocit, že stojím na mieste.
Potom sa mi zdalo, že sa autorka až veľmi venuje minulosti, ale potom som zistila, aké to bolo dôležité, no kým som o tom nevedela, trochu mi to prekážalo.


Čo sa týka napätia, ktoré som očakávala vo fakt veľkých dávkach, nedostalo sa mi ho.
Pekne ho však kompenzovala atmosféra mesta, no niekedy to nestačilo a žiadalo sa mi trošku viac.
Pri čítaní ma však držal pocit, že ma čaká veľké odhalenie, ktoré bude stáť za to. Nakoniec sa pri posledných kapitolách dostavilo aj napätie a netrpezlivo som čakala na veľké wow, ktoré mi vysvetlí všetky nejasnosti a pravda konečne vypláva na povrch.
Môžem spokojne vyhlásiť, že koniec bol super. Naozaj som daný záver nečakala, všetko do seba pekne zapadlo a vytvorilo tak komplexný príbeh, ktorého melancholická nálada vo mne doznieva vždy, keď si naň spomeniem.


Veľmi sa mi páčilo, ako dômyselne autorka spojila vraždu súčasnosti s tragédiou z minulosti a vytvorila tak celistvý príbeh, ktorý nebudete chcieť pustiť z rúk.


Žiadne komentáre:

Používa službu Blogger.