Tretia časť detektívnej série od Liny Bengtsdotter!


Za knihu ďakujem vydavateľstvu Grada

Tentoraz inšpektorku Charlie Lagerovú znenazdania zavolajú do Karlstadu, kde sa stratilo len deväťmesačné dievčatko. Rodičia sú v šoku a obávajú sa najhoršieho, média sa predháňajú v šírení zaručených správ. Charlie sa snaží bábätko čím skôr nájsť, no ako sa zdá, každý niečo tají a nikto nechce povedať celú pravdu o zmiznutí malej Beatrice. Čas plynie a šance nájsť dieťatko živé sú čoraz menšie. Akú úlohu v zmiznutí Beatrice zohrávajú jej rodičia? Čo taja ich známi, ktorí na prvý pohľad vedú usporiadaný rodinný život? A mohol by tento prípad nejako súvisieť s Charlinou bolestivou minulosťou?
Ostrieľaná Charlie Lagerová si bude musieť siahnuť až na dno svojich síl, aby vyriešila túto záhadu, no sama postupne začína chápať, že niektoré mosty je treba za sebou spáliť, aby sa človek nevracal na miesta, kde sa vlastne nikdy ani nemal ocitnúť... 

Pred rokom sa ku mne dostala Annabelle (recenzia tu), prvá časť série, ktorá mi predstavila príbeh zmiznutého dievčaťa. Na jej vypátranie bola povolaná Charlie Lagerová, hlavná hrdinka tejto série.
Čoskoro som sa už mohla tešiť z Francescy (recenzia tu), ktorá mi ešte viac priblížila povahu Charlie, ktorá pri vyšetrovaní tridsať rokov starého prípadu našla i kúsok svojej minulosti.
Túto jeseň nám Grada pár týždňov po vydaní švédskeho originálu priniesla slovenský preklad s názvom Beatrice.
A ja som možnosti zrecenzovať ju nemohla povedať nie!

Keďže Beatrice je už treťou časťou série, neodporúčala by som ju čítať samostatne alebo ako prvú. Myslím, že pre nezainteresovaného čitateľa by boli mnohé informácie mätúce a nevedel by sa do príbehu začítať.
Tí, ktorí čítali aj predchádzajúce diely nebudú mať absolútne žiadny problém sa do príbehu opäť dostať.
Prečo by nového čitateľa mohla kniha miasť? Pretože Charlie je komplikovaná postava, ktorej osobnosť sa počas všetkých troch kníh neustále vyvíja. Ja sama som ju v prvej časti veľmi nemusela, no v druhej som ju úplne pochopila a dostala sa mi pod kožu.
Pre mňa bola najmä Francesca vodítkom k spoznaniu Charlinej osobnosti, ktorá naozaj nie je jednoduchá a viem, že viac čitateľov s ňou malo problém, ale potom názor zmenili.
Preto je prečítanie predchádzajúcich častí kľúčové pre poznanie hlavnej postavy, inak by ste si o nej mohli vytvoriť zlú mienku. 


Dej bol opäť rozdelený na dve časti.
Prvá sa venovala zmiznutiu Beatrice. V tejto dejovej línii sa autorka klasickým spôsobom sústredila na vyšetrovanie prípadu. Sem-tam sa povenovala aj Charliným spomienkam na detstvo, matku a rodný Gullspang. Vtedy som opäť mohla spoznať nové zákutia hlavnej hrdinky.
Čo sa týka únosu Beatrice, bolo to veľmi zaujímavé. Moje typy ohľadom páchateľa Lina niekoľkokrát vyvrátila a nasmerovala úplne inam. Verte alebo nie, pri iných detektívkach som sa s tým ešte nestretla. V podstate som tú osobu mala celý čas pod nosom, no vôbec som o tom nevedela. To ma na Lininých knihách baví – vidím len to, čo chce, aby som videla.
V druhej dejovej línii som sa opäť stretla s postavou z predchádzajúcich častí. Ona mi na Charlie poskytla svoj pohľad a časti príbehu sa pomaly začali spájať.
Aj keď mi Lina na celú situáciu poskytla až dva pohľady, do konca knihy som netušila, ako a prečo sú prepojené.

Je zaujímavé, ako sa Lina doteraz vždy zamerala na adolescentov, ktorých psychika nie je vždy v poriadku. Keďže autorka má vyštudovanú psychológiu, postavy týchto dievčat a hlavne ich psychické rozpoloženie vie veľmi dôveryhodne vykresliť a opísať.
Pri tejto sérii je typické, že akčných scén veľa nenájdete, ale za to si poriadne zgustnete na štúdii charakterov, ktoré sú veľmi rôznorodé.

Štýl autorky je skvelý. Je priama a nepoužíva žiadne zbytočné opisy či úvahy. Príbeh je rozdelený do krátkych kapitol a vďaka tomu sa kniha číta rýchlo. Ja som ju prečítala za deň a pol.
Najviac nadšená som bola na konci, keď všetky dieliky skladačky do seba zapadli a Lina prepojila osudy postáv z predošlých častí a aj z tejto poslednej. Zároveň opäť odhalila Charlie kúsok jej minulosti.

Pre mňa sa Lina jej štýlom, ktorý je tvrdý a možno občas surový, prepojením všetkých príbehov, ktoré som si doteraz mohla prečítať a osudmi postáv, ktoré si pre ne nachystala, stala jednou z mojich najobľúbenejších autoriek.

Žiadne komentáre:

Používa službu Blogger.