Follet a jeho Piliere moci priniesli neopakovateľný literárny zážitok


Za knihu ďakujem vydavateľstvu Tatran ♥
V polovici 19. storočia sú jednou z najvýznamnejších bankárskych rodín v Londýne Pilasterovci. Členovia rozvetvenej rodiny tvrdo presadzujú svoje osobné záujmy, chamtivosť a zhýralosť niektorých z nich nepozná hranice. Vzájomná nedôvera a nenávisť sa podpíše pod krach banky, ktorú zachraňuje najtalentovanejší, ale zároveň najzraniteľnejší Hugh Pilaster. Jeho otec totiž spáchal samovraždu, a to ohrozuje synovu skvelú budúcnosť. Obsiahly román nás zavedie do pánskych klubov aj nevestincov, kde si bohatá smotánka uspokojuje svoje temné túžby. Oslňujúce plesové sály a komnaty obložené mahagónom sú svedkami intríg, ktoré spriadajú manipulátori s bohatstvom sveta.

Všetko sa začalo v roku 1866, keď v exkluzívnej chlapčenskej škole došlo k tragédii. Pri záhadnom nešťastí sa utopil mladý človek a jeho smrť poznačila osudy Follettových hrdinov na celé desaťročia. Rovnako ako , aj Piliere moci sú vzrušujúcim príbehom plným politických a ľúbostných intríg, nechýba ani chladnokrvná vražda a finančná kríza. Ďalšia historická kniha z pera Kena Folletta, od ktorej sa nebudete vedieť odtrhnúť. 

Táto recenzia mala byť napísaná už pred polrokom, ale vtedy som sa nazdávala, že Follett je pre mňa ťažké čítanie, a tak som ju na dobu neurčitú odložila na poličku.
Teraz som sa k nej vrátila a začala som odznova. Mala som na príbeh náladu a chuť, takže som bola zvedavá, či moje prvotné odloženie knihy bolo spôsobené len nedostatkom spomenutých faktorov.
Mýlila som sa v tom, že Follett je pre mňa náročný, pretože som zistila, že to tak nie je. Nemýlila som sa v tom, že mi len chýbalo správne naladenie.
Ako hodnotím knihu, ktorej čítanie som niekoľko mesiacov odkladala?

Dej sa odohráva v 19.storočí. Jeho počiatky sa odohrávajú na pôde prestížnej školy. Navštevujú ju i dvaja chlapci z rodiny Pilasterovcov, ktorá sa môže považovať za skupinu bankových magnátov.
Práve bratranci Hugh a Edward Pilasterovci sa nečakane zapletú do prípadu záhadného úmrtia jedného zo študentov. Táto udalosť hodí tieň na ďalšie desiatky rokov a určí osudy mnohým postavám.
Hneď od začiatku môžeme sledovať badateľný kontrast medzi snaživým, cieľavedomým Hughom a lenivým, nepriebojným Edwardom, za ktorého problémy rieši jeho drahá matka Augusta.
Práve Augusta sa po krátkom čase stáva jednou z ústredných postáv. Spriada intrigy, vytvára škandály a tajne túži po tom, čo nemôže mať. Zároveň by bola schopná obetovať všetko pre zlepšenie svojho spoločenského postavenia a pre syna.
Autor nám ponúkol pestrú škálu postáv s pevnými charakterovými črtami. Ich povahy boli opísané a vykreslené nesmierne dobre, takže som si každú jednú osobu vedela živo predstaviť a vytvoriť si o nej svoj názor.
Napriek tomu, že od prvej kapitoly to je boj medzi dobrom a zlom, medzi rozumom a rozmarom, medzi pokorou a pýchou, Follett neobdaril kladné postavy len pozitívnymi vlastnosťami, čím ich spravil naozaj ľudskými a práve ľudskosť ako zmes dobrých a zlých povahových čŕt je to, čo mi je blízke. 

 Zároveň vytvoril pravdivý, i keď mierne šokujúci, obraz danej doby, v ktorej si muži chodili od manželiek "oddýchnuť" do nevestincov a pánskych klubov.
Follett výborne vyskladal priečky londýnskej smotánky, na ktorej vrchole sa nachádzala aj rodina Pilasterovcov.
Napriek tomu, že boli príbuzní, najväčšie intrigy sa splietali práve v rodinných kruhoch. Autor vsadil do príbehu postavy bažiace po moci, peniazoch a prestíži.
Poukázal na ponižovanie nižších vrstiev i na boj medzi šľachtou a zbohatlíkmi, ktorí jej dýchali na krk a dostávali sa do jej radov.
Neobvyklé neboli ani falošné priateľstvá, ktoré len mali priniesť nejaké výhody, manželstvá, ktoré sa uzavreli z racionálnych pohnútok i nešťastné lásky, ktorým nebolo dopriate dostať sa na svetlo sveta.
V skratke, kniha ponúka široký náhľad do spoločnosti hnanej peniazmi, mocou a túžbou.

Príbeh sa odohráva v priebehu niekoľkých desaťročí a ani ja ako čitateľ som dlho nevedela, čo sa v osudný deň roku 1866 naozaj stalo. Dostávala som len malé časti odhalenia, ktoré by toho mnoho zmenilo.
A keď som sa aj po čase dozvedela, aká je pravda, autor mi do hlavy nasadil opäť ďalšiu otázku, vďaka ktorej sa mohol príbeh rozvíjať ďalej.
K tejto jednej nešťastnej udalosti sa pridali ďalšie vraždy, ktoré boli vykonané len kvôli moci a peniazom.
Takto konanie jednej postavy ovplyvňovalo život ďalšej a niekedy som si veľmi priala, aby som do diania mohla zasiahnuť, pretože mnohokrát sa páchala neprávosť, ale mohla som sa len bezbranne prizerať na výborne premyslený príbeh.

Nakoniec som úplne zmenila názor a sama sebe sa čudujem, že som knihu vôbec odložila. Bol to impozantný historický román, ktorý neukázal len svetlé stránky daného obdobia, ale najmä tie tienisté.
Follettov štýl je naozaj pohlcujúci a nič sa nedialo len tak. Neskôr sa ukázalo, že všetko malo zmysel. Aj ten najmenší detail vedel zmeniť smerovanie deja.
Knihu odporúčam pre všetkých milovníkov historických románov, rodinných intríg a detektívok.

PS: Keď som sa zamýšľala nad prekladom názvu knihy ( v orig. A Dangerous Fortune), prišla som na celkom milé odhalenie. Rada by som preto upozornila na význam slova pilaster.
Pilaster je architektonický prvok, ktorý mierne vystupuje na stene. Má tvar neúplného piliera alebo stĺpa a najmä dekoratívnu funkciu.
Tak aspoň viem, prečo Piliere moci :)

Žiadne komentáre:

Používa službu Blogger.