Floriovci: Nekorunovaní králi Sicílie

Za knihu ďakujem vydavateľstvu Grada

Paolo a Ignazio Floriovci odchádzajú po ničivom zemetrasení z Bagnary do Palerma s túžbou uskutočniť svoj sen o lepšom živote. V sicílskom mestečku si spolu otvoria obchodík s korením. Po Paolovej predčasnej smrti vedenie preberie Ignazio a v priebehu desiatich rokov dokáže strojnásobiť jeho hodnotu. Do tajov úspešného podnikania zaúča aj Paolovho syna Vincenza.
Od začiatku 19. storočia až do polovice 20.storočia prevzala postupne rodina Floriovcov vládu nad Sicíliou. Cieľavedomí, ambiciózni a dôvtipní Floriovci boli odhodlaní stať sa bohatšími a mocnejšími než ktokoľvek iný.
Príbeh o vizionárstve, obchodnom talente, dravosti, železnej vôli, ale aj neústupčivosti Floriovcov však odkrýva aj odvrátenú stranu úspechu: závisť, intrigy, frustráciu a obety v osobnom živote. Napriek všetkému sú však Floriovci odhodlaní prekonať všetky prekážky a dosiahnuť viac, než len to, čo im nadelil osud – nech to stojí čokoľvek.

Na Floriovcov som sa veľmi tešila, keďže historické romány mám veľmi rada a o tejto hrdej talianskej rodine som predtým ešte nepočula, takže som sa o nich chcela dozvedieť viac.
Zároveň mi je (hneď po Francúzsku) srdcu blízke i Taliansko, čo je krajina, v ktorej sa celý dej odohráva a poviem vám, že to je cítiť.
Ako sa mi páčil príbeh o vzostupoch a pádoch Floriovcov?


Námet na knihu bol skvelý a som veľmi rada, že autorke sa z neho podarilo vyťažiť naozaj veľa.
Vybrala si ako predlohu vskutku zaujímavú rodinu, o ktorej sa v našich končinách veľa nevie, no určite stojí minimálne za povšimnutie.
Mne osobne sa na postavách páčil najmä ich temperament, ktorý bolo cítiť všade. Keď sa hnevali, tešili, neznášali i milovali. Z každého ich gesta a slova sa dalo niečo vyčítať, no zároveň bol každý člen rodiny iný, výnimočný.
Autorka využívala kontrast a na miernu a jemnú postavu vytvorila jednu hrdú a neoblomnú.
Avšak, nikomu z Floriovcov nechýbala vášeň a priebojný duch, ktorý ich dostal až na výslnie.
Ako som čítala o ich živote, na začiatku sa mi zdalo, že autorka nikdy nešla príliš do hĺbky, že nenazrela pod povrch postáv, no postupne sa tento pocit vytrácal.
Spoznávala som členov rodiny, ich túžby a starosti a nakoniec mi všetci prirástli k srdcu.


Kniha je písaná pútavo a skvelo zachytáva atmosféru Palerma, kde sa celý dej odohráva.
Zovšadiaľ cítiť korenie, ryby, počuť šum mora a hlasné vyjednávanie obchodníkov. Ak by som to mala zhrnúť, tak kniha vás prenesie na Sicíliu 19.storočia, kde sa pomaly ale isto do popredia dostáva rodina Floriovcov z Bagnary a podmaňuje si ju na všetkých frontoch.
Dej vždy napredoval a autorka sa zameriavala na momenty, ktoré ho posúvali, čo znamená, že nejaké omáčky v ňom nenájdete.
Mne sa veľmi páčilo, ako bola kniha delená na kapitoly, pričom každá sa začínala sicílskym príslovím a menším historickým okienkom, ktoré vysvetľovalo, aká politická či sociálna situácia vládla v Palerme v danom časovom období.
Tieto kapitoly boli členené na oveľa menšie časti, takže sa kniha čítala rýchlo.
Ja osobne som s ňou strávila dlhší čas, ale nie preto, že by sa mi nepáčila, ale žiadalo sa mi dávkovať si ju, pretože som chcela s Floriovcami pobudnúť o čosi dlhšie. 


Jediné, čo musím knihe vytknúť, sú pasáže ohľadom podnikania a politiky.
Viem, že to k Floriovcom patrilo a bolo to súčasťou ich každodenného života, no mňa osobne tieto informácie nezaujímali a spomaľovali ma v čítaní, keďže ma nebavili.
Zároveň som sa v nich trochu strácala, pretože situácia na Sicílii sa neustále menila, menili sa mená a toto všetko na mňa pôsobilo ako veľká zmes niečoho zamotaného, z čoho som sa nevedela vymotať.


Každopádne sa mi kniha veľmi páčila.
Je v nej úžasná atmosféra, krásne zachytáva hrdosť a dravosť Floriovcov a naozaj mi bolo ľúto, keď sa skončila.
Floriovcov vrelo odporúčam!


Žiadne komentáre:

Používa službu Blogger.