Budem iná: Kam až môže človeka zaviesť túžba odlíšiť sa?

Za knihu ďakujem vydavateľstvu Tatran

Najnovšia kniha úspešnej slovenskej autorky Budem iná pootvorí dvere do života petržalskej sídliskovej mládeže. Mrazivý intenzívny príbeh rozpráva o podmanivej cigaretke, ktorej dym je farebný a plný zákrut ako sám život. Vábi vás, nepustí z pevného zovretia a poháňa v ústrety šialenstvu, ktorému načisto prepadnete. Protagonisti románu chcú byť iní, nonstop slobodní, užívať si bez zábran a do nemoty, zažiť opojnú dimenziu zakázaného ovocia, z ktorej už niet návratu. Zameraní len a len na svoje nebezpečné egá však ničia životy svojich najbližších.

Hlavná hrdinka Ela chce byť iná ako jej rodičia, ktorí žijú slušným, nudným a usadeným manželským životom. Mama je priveľmi pokorná a tatko zas násilný a nenávistný mudrlant bez výraznejších záľub a ambícií, vyžadujúci slepú poslušnosť. Typ, aký automaticky vyvoláva odpor. Ela absolvuje s nevôľou, ale bez väčšieho reptania všetky rodinné akcie, no kompenzuje si to v spoločnosti kamarátov z partie, kde si užíva tínedžerskú slobodu, ktorá so sebou nesie vzrušujúce nové zážitky, ale aj nebezpečné balansovanie na hrane.

Zuzka Šulajová je slovenským čitateľom veľmi dobre známa. Na našej knižnej scéne sa nachádza už niekoľko rokov a jej tvorba žne zakaždým skvelý úspech a pozitívne ohlasy.
Takmer pred rokom som sa s jej tvorbou stretla prvýkrát prostredníctvom historického, no i romantického románu Oheň v srdciach (recenzia tu).
Tentoraz však Zuzka nechala minulosť za sebou a sústredila sa pri písaní Budem iná na prítomnosť. Niekedy až veľmi reálnu a krutú.


Príbehom nás sprevádza Ela, ktorá je od začiatku veľmi zaujímavou osobnosťou. Pochádza z bežnej slovenskej rodiny, žije s rodičmi v paneláku a namiesto školy ju láka dobrodružstvo.
Čoskoro podľahne čaru chlapca, ktorý pre ňu nie je najvhodnejšou partiou (Ela by však určite tvrdila opak).
Ako to už býva, že človek je v láske hluchý, slepý a aj hlúpy, Ela sa menšej naivite nevyhne. To vedie k mnohým zápletkám a zvratom, ktoré by so psychikou nejedného človeka poriadne zamávali.
Ela sa však dokáže popasovať takmer s hocičím. Nemôžem však povedať, že by som si ju obľúbila. Popravde, jej búrlivá povaha je úplný opak mojej pokojnej. Robí somariny, vystrája a potom, keď sa to otočí proti nej, plače, ľutuje sa a obviňuje každého okolo seba. Veľakrát som sa na ňu hnevala a mala chuť jej jednu vlepiť. Vyvolala vo mne poriadne emócie a to je to, čo sa mi na nej páčilo.
Okej, nesadla mi povahovo, no zaujala ma. Chcela som poznať jej príbeh, to, čo mu predchádzalo a i to, ako sa skončí. Takže keď sa na jej komplikovanú povahu pozriem spätne, bola super. Do danej knihy neskutočne zapadla a dala jej presne ten nádych rebélie a slobody, ktorý si žiadala. 

 

„Človek zvládne strašne veľa, zistí to, keď nemá inú možnosť."


Kniha sa začína v období, keď je Ela deviatačka a trvá približne po jej osemnástku. Počas tohto času s ňou som mohla sledovať, ako sa vyvíja jej osobnosť, ako sa menia jej priatelia a ako málo niekedy chýba k tomu, aby človek spadol na dno.
Autorka sa v knihe venuje primárne nástrahám spoločnosti, ktoré číhajú na ľudí
na každom rohu a najmä mladých, ktorí chcú všeličo vyskúšať.
V knihe zachytáva túžbu hlavnej hrdinky po tom byť sama sebou. Byť odlišná. Byť iná. Zároveň poukazuje na to, aký je človek ovplyvniteľný a akú veľkú rolu v tom zohráva láska.
Napriek tomu, že Ela sa osudovo zaľúbi do chlapca vo veľmi mladom veku, Zuzka tento cit vyjadrila úžasne. Nezáleží na tom, koľko má človek rokov. Keď to príde, tak to príde. A potom je ochotný spraviť pre toho druhého hocičo.
Horšie to je, keď nastanú problémy, ktorým sa nevyhne ani Ela.
Postupne sa zoznamuje s adrenalínom vďaka nebezpečným kúskom, ktoré jedného z partie takmer pripravia o život. Neskôr sa dostáva k drogám, pričom netuší, ako  sa nečakane a rýchlo môže vybudovať závislosť. No a sex, násilie a pokus o samovraždu sú už len takou čerešničkou na torte.
Spolu s Elou sledujeme i jej kamarátov, ktorí sú rôznorodí, rovnako odlišné sú aj ich osudy a práve prostredníctvom nich sa ukazuje, ako dokáže kolektív ovplyvniť konanie jednotlivca, ak chce zapadnúť.


Aj keď je kniha veľmi hrubá, číta sa výborne. Dej sa plynulo vyvíja, nenachádzajú sa v ňom hluché miesta a čitateľa zaujmú najmä postavy, pričom ich charaktery sú veľmi zaujímavé. Mňa osobne bavilo sledovať niekoľko z nich, keďže mali komplikované povahy veľmi vzdialené tej mojej. Túžila som vedieť, ako premýšľajú a prečo robia to, čo robia. Verím, že sa na nich autorka poriadne vytrápila a tlieskam jej za to.
Tiež ju chválim za prehľad v daných problematikách. Scény v knihe sú opísané veľmi reálne a autenticky, čo celému príbehu dodáva na vierohodnosti.
Zároveň práve témy, ktorým sa Zuzka venovala, dodali knihe trochu edukačný smer. Mňa osudy niektorých postáv veľmi zasiahli a ovplyvnili natoľko, aby som sa v budúcnosti vyvarovala chybám, ktorých sa dopustili. 


Jediné, čo by som vytkla, boli dialógy na začiatku, kde sa postavy vyjadrovali niekedy až príliš dospelo, čo mi k ich veku a charakterom nesedelo, a tiež musím povedať, že som na konci ostala akási vlažná, pretože napriek snahe autorky mnou až tak nezamával.
Napriek tomu ma kniha od začiatku do konca bavila a jej čítanie som si užívala. Po skončení som si musela nechať myšlienky uležať v hlave, pretože som bola na vážkach. Nevedela som, či sa mi páčila alebo nie vzhľadom na všetko, čo sa tam udialo a aj na Elin charakter, ktorý mi bol cudzí. Potom som si však uvedomila, že všetko do seba úžasne zapadlo a aj v reálnom živote, o ktorom kniha bola, nie je všetko úžasné a tiež nie každý sa mi páči.

Žiadne komentáre:

Používa službu Blogger.