V okamihu: Ona zomrela, ostatní prežili. Vyjde pravda najavo?

Za knihu ďakujem vydavateľstvu Tatran ♥

Suzanne Redfearnová si zvolila nezvyčajný spôsob rozprávania – a trafila do čierneho. Šestnásťročná Finn Millerová rozpráva príbeh do najmenších detailov, ako to zvyknú len tínedžeri. Ale Finn už nie je medzi živými. Finn sa s rodinou a najlepšími priateľmi vyberú na chatu. Radostné dobrodružstvo v snehovej metelici sa skončí tragédiou – ľahkomyseľní odvážlivci sa zrútia z útesu. Neľútostný boj o záchranu vtiahne čitateľa do víru emócií zavalených snehovou perinou. Ide o život a odrazu spoznávame nepeknú pravdu o ľudskej povahe. V okamihu je silný a dojímavý príbeh. Upozorňuje nás, že istoty nejestvujú a je potrebné neustále spochybňovať všetko, čo si myslíme o sebe a o ľuďoch, ktorým bezhranične dôverujeme.

Ak mám byť úprimná, nad čítaním tejto knihy som otáľala, keďže anotácia ma dostatočne nepresvedčila. Navnadila ma, to áno, ale nemala som tú potrebu, že si knihu proste musím prečítať.
Nakoniec som sa pre ňu predsa len rozhodla a nemohla som spraviť lepšie. Ak sa nad kúpou tejto knihy rozhodujete i vy, snáď vás moja recenzia presvedčí, že sa po nej oplatí siahnuť a to čo najskôr.


Keď som sa do knihy začítala, nevedela som, čo čakať. Dej sa rozbiehal, spoznávala som postavy a napriek tomu, že ma čítanie veľmi bavilo, sa zatiaľ nestalo nič špeciálne. No po pár stranách sa daná rodina s priateľmi vybrala na výlet, ktorý stál Finn život. Vtedy prišiel zlom, po ktorom som knihu nepustila z ruky.
Príbeh je rozprávaný práve z pohľadu Finn, ktorá si ma ihneď získala. Autorka ju obdarovala úžasným dôvtipom, pozorovacím talentom a empatiou. Zároveň som u nej badala vrtochy šestnásťročného dievčaťa, ktorými mi autorka pripomínala Finnin skutočný vek, keďže mentálne pôsobila veľmi dospelo. 

 

„Stále ste tu, takže nemáte na výber. Stačí ísť ďalej o centimeter, 
o meter, ak aj nie správnym smerom, ale hlavne vpred. 
Až kým sa zo súčasnosti stane minulosť a vy budete 
na inom mieste, azda lepšom ako dnes."



Ústredným momentom celého deja je nehoda, ktorá sa udeje na zľadovatenej ceste a autobus s posádkou sa zrúti z útesu. Finn je, ako sa to dá vyčítať z anotácie, na mieste mŕtva a tak nerušene sleduje (a čitateľ s ňou), ako sa s danou situáciou pasujú ostatní, ktorí prežili.
Veľmi obľubujem knihy, ktoré ani nie odborne, ale skôr prostredníctvom správania postáv a ich charakterov zabŕdnu do psychológie. Pre mňa takáto kniha predstavuje charakterovú štúdiu, v ktorej môžem sledovať vývin psychiky postáv a ich reakcie na dané podmienky.
Tu som mohla pozorovať mentalitu človeka, ktorý je v ohrození života. Pomôže sebe? Zachráni iných? A ak sa rozhodne pre iných, komu sa vydá na pomoc? Aj tieto otázky sprevádzali dané postavy, hoci neboli vyslovené nahlas a ja som bažila po odpovediach.
Tiež bolo zaujímavé všímať si ďalší vývoj udalostí po nehode. Ako sa s ňou jednotlivo každý vysporadúval, ako to kto znášal a vnímal.
A v neposlednom rade sa mi páčilo, ako bol vykreslený posmrtný stav, do ktorého sa Finn dostala. Aj jej premýšľanie bolo skvelým predmetom skúmania.
Pre mňa toto bolo jedno úžasné čítanie, ktoré ma neskutočne pohltilo a bavilo ma každú jednu sekundu.


V okamihu prináša skvelé a najmä emočné čítanie, pri ktorom som sa mnohokrát zamyslela nad životom a tým, čo je naozaj dôležité (napríklad aj také palce na nohách. Ste za ne dostatočne vďační?). Uvedomila som si, aká je pominuteľnosť života a že vždy sa treba pohnúť vpred a minulosť nechať za sebou.
Výborným doplnkom sú aj otázky na konci knihy, vďaka ktorým som sa mohla zamyslieť nad príbehom do ešte väčšej hĺbky a analyzovať tak svoje celkové pocity.
Toto je jedna z mojich TOP kníh tohto roka.


Žiadne komentáre:

Používa službu Blogger.