Zlom: Záverečný diel fenomenálnej detektívnej série Berger&Blom!

Za knihu ďakujem vydavateľstvu Grada

Končí sa mrazivá jar a do Švédska prichádza skoré leto. Deer sa po zdrvujúcom útoku preberá k životu. Odkázaná na vozíček je pridelená k nekonečným policajným papierovačkám. Neočakávane však objaví spojenie medzi viacerými telami nájdenými v roztápajúcich sa ľadoch švédskeho súostrovia. Súvislosti naznačujú, že niekto bude znova vraždiť. A tak sa do pátrania aj tentoraz zapájajú Berger a Blomová. Postupne odhaľujú temné tajomstvá. Prečo boli mŕtvi zaživa zmrazení v dusíku? A prečo sa telá objavujú práve teraz? Vyšetrovatelia prenikajú čoraz hlbšie do priepasti ľudskej megalománie, až kým nestretnú pri pátraní po medzinárodne aktívnych vrahoch svojich starých známych...

Moja obľúbená séria Berger&Blom sa touto knihou dostala k svojmu koncu, na ktorý som sa veľmi tešila, ale zároveň som sa nechcela s detektívnou dvojicou rozlúčiť. Na výber som však nemala, a preto som síce so smútkom, ale i veľkou  zvedavosťou prečítala záver ich spoločných dobrodružstiev.
Zlom sa začal rovnako svižným tempom ako všetky predošlé časti. Ani som nemala čas naladiť sa na autorov štýl, už sa dej rozbehol. Štýl písania spomínam preto, lebo je špecifický. Mám pocit, že sa narozdiel od Lovca (prvá časť, recenzia tu) trochu zmenil, keďže autor sa viac rozpísal, ale inak mu ani teraz nechýbala dávka strohosti a obraznosti. Musím dať ale do pozornosti, že trvá kapitolu-dve, kým sa človek začíta. Potom to už ide ako po masle.
Keďže Arne Dahl píše počtom slov jednoduchým, ale o to trefnejším spôsobom čo sa ich výberu týka, dokáže dodať deju dynamiku a kniha sa tak číta rýchlo. Celú sériu môžete mať prečítanú v priebehu niekoľkých dní.

 

„Vrah bol už mŕtvy, keď boli jeho obete zavraždené."


Od samého začiatku sa črtal veľmi zaujímavý prípad. Rozličný spôsob vraždy, rôzni ľudia (na prvý pohľad) bez spoločných znakov, no na podobných miestach s rozostupom presne jedného mesiaca. Deer našla súvislosti a už bolo len otázkou času, kedy sa k nej pridajú Sam a Molly.
Veľmi sa mi páči, že Arne Dahl nikdy nevytvorí nejaký prípad len tak. Netreba čakať klasické vraždy a pomätených vrahov, ktorí doteraz žili normálne a zrazu im preplo.
Autor totiž dokáže zakaždým spojiť i viac vyšetrovaní v jeden celok a to dokonca aj vtedy, kedy by som dala ruku do ohňa za to, že ich určite nič nespája. K tomu všetkému ich ešte obohacuje o intrigy vo švédskej polícii a bezpečnostnej službe, o nadnárodné podvody a pranie peňazí, o ruskú mafiu, ktorá sa neštíti ničoho a o mnoho ďalšieho. Na konci je z toho obrovská pavučina. Osobne to však vítam, pretože mám rada práve tie pasáže kníh, kedy je dej taký zamotaný, že ani len netuším, ako by sa to mohlo vyjasniť. A to je to, čo ma núti čítať ďalej a pri Arneho knihách to nachádzam a neminulo ma to ani v tomto prípade.


Zlom je výborný.
Arne Dahl píše pútavo a sofistikovane. Aj keď postavy Sama a Molly nie sú predobrazom dokonalých hrdinov (v ich prípade ide skôr o čudákov), mňa si získali. Sú to veľmi reálne postavy, na nič sa nehrajú a imponuje mi ich logika, ktorú obdivujem.
Zároveň autor disponuje kvantom znalostí z rôznych odborov a to najmä z informatiky, techniky a pri Zlome aj z biológie. Vždy sa mi pri jeho knihách rozšíri obzor, čo oceňujem.
Zlom bol od začiatku do konca napínavý a je mi veľmi ľúto, že sa s touto sériou musím rozlúčiť.
Teším sa však na moment, keď sa k nej vrátim opäť!


Žiadne komentáre:

Používa službu Blogger.