RECENZIA: O mŕtvych len v dobrom (Peter Pavoniš)


Za knihu ďakujem autorovi ♥

Mladého spisovateľa Daniela Dárskeho zastihne telefonát vo chvíli, keď priletí na pracovnú dovolenku do Fínska. Slovenská kriminálka ho žiada, aby sa okamžite vrátil domov pre podozrenie z vraždy historika Milana Hromnicu. Muža, ktorý učil na Danielovej alma mater, niekto brutálnym spôsobom dobodal. Nedôverujúc štátnym orgánom, spisovateľ sa na vlastnú päsť rozhodne pátrať po ozajstnom vrahovi. S pomocou súkromného detektíva sa mu podarí odhaliť utajenú tvár historikovho života. Pátranie však prekazí zásah polície a z ďalšej vraždy obvinia Daniela...

Detektívky som si v poslednom čase veľmi obľúbila (ja viem, omieľam to tu stále dokola), ale k slovenskej som sa ešte nedostala (ak nerátam audioknihu).
Ak sa mám priznať, pri spojení slovenská detektívka sa mi ihneď vybaví meno Dominik Dán. Určite je skvelý, to nepopieram, ale mám pocit, že akosi sa zabúda na iných autorov možno rovnakých alebo aspoň podobných kvalít.
Peter Pavonič, autor knihy, má podľa mňa skvelú budúcnosť a na takého mladého človeka skvelé znalosti (najmä zo svojho odboru), ktoré knihu posunuli na úplne iný level.

Hneď na začiatku som spoznala hlavnú postavu - mladého spisovateľa Daniela Dárskeho.
Od prvej vety mi bol sympatický. Autor ho určite do istej miery tvoril aj podľa seba a asi preto na mňa pôsobil veľmi reálne.
Páčila sa mi jeho povaha a napriek svojmu vzdelaniu i úspechu v knižnom svete si zanechal ľudskú tvár a nestal sa z neho žiadny horenos.
Rozprávačom celého príbehu je práve Daniel, takže najviac som videla do jeho hlavy.
Mám rada, ak postavy nad svojím konaním premýšľajú a vedia ho odôvodniť.
Daniel bol presne týmto typom postavy a ja som sa ani raz nechytila za hlavu, prečo koná tak ako koná. Proste som to mala vysvetlené a hotovo.
Musím však ešte spomenúť Lauru - Danielovu ex, o ktorej niekedy premýšľal. Bolo to príjemné osvieženie a vtedy som mohla vidieť jeho jemnejšiu stránku. 


Od prvej kapitoly som tušila, že toto nebude obyčajná detektívka.

V prvom rade bola kniha písaná z pohľadu nie detektíva, ale mladého muža, ktorého podozrievajú z vraždy.
Neskôr sa obrátil na súkromné očko a vytvorila sa skvelá dvojica, ktorá len pomocou otázok a odpovedí vyriešila prípad.
Ďalším pozitívom sa pre mňa stal dôvod vraždy. Nechcem to tu rozpisovať, aby som náhodou neprezradila niečo viac, ale téma okultizmu a mágie ma doslova očarila.
Autor využil svoje znalosti v tejto oblasti a ponúkol mi skvelý a nezvyčajný námet.

Typ na vraha s au mňa nedostavil, a preto som na konci ostala veľmi prekvapená z jeho odhalenia.
Kniha ma až dokonca veľmi bavila. Priniesla kvalitne spracovaný príbeh so skvelou zápletkou. Nechýbali ani chvíle napätia či malého strachu.
Štýl autora bol príjemný, veľmi svižný a pohlcujúci. Posledné strany som prevracala jedna radosť a čítala som so zatajeným dychom.
Týmto knižným počinom som veľmi milo prekvapená a neviem sa dočkať ďalšej autorovej tvorby. Ak bude minimálne taká dobrá ako tento debut, naozaj sa mám na čo tešiť.

Žiadne komentáre:

Používa službu Blogger.