Cudzinec z papiera

Cudzinec z papiera 

Ivica Ďuricová

„Žijú spolu, ale nikdy sa nestretli..."

 Finančníčka Liana, ktorá je doma v Trenčíne len cez víkend a týždeň trávi kvôli práci v Bratislave, prenajíma svoj byt počas pracovných dní nájomníkovi. Ona na víkend prichádza, on po pracovnom týždni odchádza. Žijú na rovnakom mieste, no nikdy sa nestretli.
On však poruší isté pravidlo a z Lianinho nahnevaného odkazu na farebnom stickery sa po čase stanú siahodlhé listy, ktoré týchto dvoch neznámych ľudí až neuveriteľne zbližujú. Po roku však nastáva čas na odovzdanie kľúčov a stretnutie zoči-voči naberá reálne obrysy. 


Prečo si prostredníctvom listov tak rozumejú? Aké tajomstvá skrýva ich minulosť? A hlavne, dá sa zamilovať do niekoho, koho ste v živote nestretli?

V prvom rade by som sa chcela poďakovať Kajke (saxy_bookskaya) za to, že ma odporučila Ivici, ktorej sa chcem tiež veľmi pekne poďakovať za možnosť prečítať si knihu. Musím sa priznať, že nazačiatku som od knihy veľa neočakávala a vlastne ani neviem prečo. Asi to bolo tým rozmerom, ktorý som spomínala už v instagramovom príspevku (228 strán a 10,5x17cm). Na moju obranu, v jednej štúdii som sa dočítala, že na ľudí lepšie pôsobia hrubšie knihy (nájdete to pod pojmom literárny štokholmský syndróm).

Poďme však späť k Cudzincovi. Ako prvé musím naozaj pochváliť obálku, ktorá je krásna, jemná, výstižná a vôbec nič jej nechýba. Touto cestou by som chcela zložiť poklonu ilustrátorke (Tina Minor), ktorá emóciu celého príbehu zachytila v jedinom obrázku. 

Čo sa týka vizuálnej stránky knihy, rada by som sa ešte na chvíľku pristavila pri jej veľkosti. Aj keď mi na prvý pohľad miery vôbec nesedeli a nevedela som si predstaviť, čo za príbeh môže byť obsiahnutý v takej malinkej knižke, tak som sa na druhý pohľad do jej praktických rozmerov zamilovala. Zmestí sa fakt do hocičoho, takže ju môžete brať hocikde so sebou bez toho, aby vám ťažila batožinu či zaberala veľa miesta. 

A teraz môžeme prejsť k vnútru knihy. Začiatok je svižný, dostala som sa priamo do deja a na rozbeh som nemusela čakať, keďže ma autorka netrápila nejakými úvodmi o živote hlavnej postavy či niečo podobné. Od začiatku bola kniha stručná, jasná a jednoducho písaná, no takým štýlom, že nabrala úplne iné čaro. Už dlhšie pri čítaní zisťujem, že práve knihy, ktoré zachytávajú bežný život, prácu a vzťahy, sú tie, ktoré majú v sebe čosi magické. O Cudzincovi to platí dvakrát. 

Knižočka sa čítala naozaj rýchlo (dva večery) a ani som sa nenazdala a bol koniec. Toto dynamické a svižné tempo naozaj oceňujem, keďže teraz mám v škole nabité obdobie a pre časovo náročnejšie knihy nie je priestor. Nemusela som si deliť čas medzi knihu a učenie, čo pre mňa bolo veľmi prospešné a praktické, keďže ani jedno neutrpelo ujmu. A keďže som človek, ktorý najradšej knihu prečíta čím skôr, tak sa mi tempo deja dosť hodilo. 

Nedá mi, aby som nespomenula grafickú úpravu v knihe. Vyobrazenie SMS-iek , listov a stickerov bolo osviežujúce a pekne dopĺňalo písomnú stránku. Oživilo to dej, viac ma to bavilo a vyzeralo to naozaj pekne. Tu bolo vidieť, že si na knihe dala autorka naozaj veľmi záležať. 

Tiež oceňujem prostredie, do ktorého bol dej zasadený. Som rada, že sa autorka nevzdala Slovenska a nechala príbeh plynúť ulicami Trenčína a sem-tam i Bratislavy. Z opisov bolo naozaj cítiť, že má k Trečínu veľmi blízky vzťah, ktorý preniesla aj na papier a podelila sa s čitateľom o pár lokácií, ktoré obľubuje. 

Ako som sa blížila ku koncu, postavy v knihe mi pripadali ako dospelí, ktorí sa vrátili do pubertálnych čias, keď ešte nebol internet či mobil a boli odkázaní na písanie si zamilovaných lístočkov. Veľmi sa mi páčilo, že komunikácia Liany a Jeho prebiehala ručne písanou formou, ktorú dnes vidieť zriedka a práve preto má väčšiu hodnotu. A v neposlednom rade je písaný list oveľa romantickejší a intímnejší než správa v mobile, no nie? 

Záver knihy ma dosť prekvapil, keďže som bola presvedčená o niečom inom, no nechcem veľa prezrádzať, takže radšej pomlčím. Zaujímavým faktom však pre mňa bolo to, že záver nebol takým úplným koncom a autorka mala ešte jedno eso v rukáve, ktoré sa však dozviete až keď si aj vy prečítate Cudzinca z papiera.
 

Na koniec môžem napísať už len to, že knihu vysoko odporúčam a dúfam, že práve po nej siahnete pri návšteve kníhkupectva, pretože sa to naozaj oplatí :) .

Žiadne komentáre:

Používa službu Blogger.