Chyžná: Vedieť, čo sa odohráva za dverami hotelových izieb, sa nie vždy vypláca

Za knihu ďakujem vydavateľstvu Tatran

Molly pracuje ako profesionálna upratovačka vo veľkom hoteli a na rozdiel od ostatného personálu svoju prácu zbožňuje. Až do dňa, keď v jednej hotelovej izbe nájde v posteli mŕtveho prominentného hosťa. Na tom by nebolo nič zvláštne, keby zvláštnou nebola samotná hrdinka Molly – je to dievča, ktorej sociálne zručnosti sú na bode mrazu a dokonca si aj nesprávne interpretuje správanie či narážky iných ľudí. A práve jej podivínska povaha z nej spraví hlavnú podozrivú z vraždy. Aj keď má táto kniha neobvyklú hlavnú rozprávačku, štruktúra deja sa nesie v štýle klasických záhad za zamknutými dverami a určite poteší milovníkov dobrých mysterióznych príbehov.

Vždy som mala rada zaujímavé postavy. Hlavne tie, ktoré sa odlišovali od iných svojím zmýšľaním. Preto som po prečítaní anotácie neváhala a bola som rozhodnutá dať Chyžnej Molly šancu. Vidina vraždy a možno trochu svojskej, ale o to originálnejšej hlavnej hrdinky, ma zlákali do svojich pazúrov a už nepustili.

 

Začiatok knihy ma pohltil a veľmi som si ho užívala. Bola som  zvedavá, ako dôjde k vražde, prečo sa podozrivou stane Molly a, samozrejme, ako to celé dopadne. Ale pekne poporiadku.
Ako som napísala, prvé strany ma bavili. Molly som si obľúbila. Asi to bolo tou jej povahou a naivitou, za ktorú nemohla, ale mala som pocit, že ju musím chrániť. Čitateľ voči nej môže nadobudnúť istý ochranársky inštinkt. V podstate na nej autorka veľmi trefne ukázala, ako spoločnosť môže ľudí s podobným zmýšľaním (nechcela som použiť slová ako postihnutie či obmedzenie) využívať vo svoj prospech.

 

Veľmi sa mi páčili momenty, keď sa Molly v myšlienkach vracala do minulosti. Často spomínala na babičku, ktorá ju vychovala a vždy na ňu dávala pozor. Až do svojej smrti, po ktorej Molly ostala sama a zraniteľná, hoci si to neuvedomovala.
Obľúbila som si teda aj Mollinu babičku, nad ktorej múdrosťami som sa neraz pozastavila. Tieto spätné obrazy boli príjemným spestrením a hlavne mi pomohli spoznať Mollinu minulosť.


 „Človek niekedy vie veci, ktoré by nemal; niekedy v sebe nosí tajomstvá iných. A niekedy si toto bremeno vyberá svoju daň."

Čo sa týka detektívnej zápletky, tá už taká skvelá nebola. Akosi ma nezaujala. Viac som bola zvedavá na to, ako z toho celého vyviazne Molly, než na to, čo sa skutočne stalo. Autorka pokojne mohla ako zločin použiť krádež a pravdepodobne by to na mňa malo rovnaký účinok, hoci slovo vražda znie v anotácii nepochybne lákavejšie.
Bohužiaľ, v tomto prípade na mňa zločin nespravil veľký dojem.

 

Ako sa kniha chýlila ku koncu, Molly mi už trošku začínala liezť na nervy. Miestami bola až príliš dôverčivá. Na druhej strane viem, že autorka musela udržať Mollinu povahu a charakter do konca bez ohľadu na to, či jej správanie bude alebo nebude čitateľovi prekážať. Zároveň som sa však zamyslela nad tým, koľko trpezlivosti si takíto ľudia vyžadujú, keď ja som mala s Molly menší problém (nie ako s osobou, ale s tým správaním) už po pár dňoch čítania.

 

Chyžná je zaujímavým knižným počinom s netypickou hlavnou hrdinkou, do ktorej hlavy sa určite budete chcieť pozrieť. Mňa na knihe lákalo práve to – nazretie na iný spôsob premýšľania.
Musím však aj skonštatovať, že vražda, ktorá mala celej knihe dať akýsi tajomný nádych a možno aj dávku napätia, mňa osobne nenadchla a brala som ju skôr len ako taký doplnok na ozvláštnenie deja.


Žiadne komentáre:

Používa službu Blogger.