RECENZIA: Láska si nevyberá

Láska si nevyberá 

Katarína Gillerová

 Za knihu ďakujem vydavateľstvu  Slovenský spisovateľ
 
Dominika je bystrá a vtipná pozorovateľka osudov iných, ale tiež pohltená vlastným životom maturantky a neskôr vysokoškoláčky. Dychtivo hľadá priateľstvo, lásku, porozumenie. Pavučina citov a vzťahov je niekedy zradnejšia, ako sa zdá na prvý pohľad. Je veľmi ťažké sa v nej zorientovať, nieto sa z nej ešte vyslobodiť. Navyše Dominika skrýva temné tajomstvo, o ktorom nesmie povedať ani mame a sestre. Je toto tajomstvo predzvesťou tragédie, ktorá nečakane vstúpi do jej života? Dokáže nájsť východisko a zároveň podržať tých, na ktorých jej záleží? Láska si nevyberá, vtrhne nám do života, nepýta si povolenie. Neprináša vždy len šťastie, no Dominika je silná osobnosť. Miluje, zmieta sa v pochybnostiach, hľadá svetielko nádeje. 

Pokiaľ sa jedná o knihy slovenských autorov, vždy si ich rada prečítam. Odkedy sa venujem blogovaniu, tak tvrdím, že našich musíme podporovať. Pokojne môžeme mať talenty svetových rozmerov, ktorým len musíme dať šancu, aby sa preukázali. Veľa slovenských autoriek síce načítaných nemám (skôr viac kníh od jednej), ale vždy sa rada oboznámim so štýlom písania niekoho ďalšieho. Naposledy som takto siahla po knihe od Kataríny Gillerovej, ktorá má na konte slušný počet kníh. 

Kniha sa od začiatku čítala dobre, keďže je to nenáročné dielko. Štýl písania autorky bol veľmi príjemný, žiadne zdĺhavé opisy či naťahovanie deja.
Príbeh plynul veľmi rýchlo. V knihe sú zachytené približne štyri roky Dominikinho života. Takýto zrýchlený chod udalostí mi neprekáža, ale v tejto knihe to šlo naozaj ako z rýchlika.
Toto plynutie deja bolo spôsobené aj spomienkami, ktoré autorka striedala s prítomnosťou.
Práve vďaka rýchlemu spádu autorka ukázala, aké následky môže mať naše konanie. Niečo, čo sa stalo na začiatku knihy, sa prenieslo až na jej koniec a poukázala na to, že všetko raz vyjde na povrch, hoci až o pár rokov.

V knihe sa riešil typický stredoškolský život, jeho slasti i strasti. Dominiku trápila škola, priateľstvá i láska.
Páčilo sa mi sledovať jej dospievanie. Na začiatku knihy ešte bolo zasnené sedemnásťročné dievča, ktoré sa ku koncu zmenilo na mladú a zodpovednú ženu.
Taktiež i postavy boli sympatické a mohla som bližšie nahliadnuť i do ich osudov, keďže každá z postáv dostala svoj priestor na to, aby vyrozprávala svoj vlastný príbeh. 

Ku koncu sa kniha zmenila na tragikomédiu, ale nie v tom dobrom zmysle. Postupne sa tvorili také páry, nad ktorými som len krútila hlavou a skončilo to štýlom - každý s každým.
Toto by som predýchala, pokiaľ by to predýchali i niektoré postavy. Lenže od druhej tretiny sa vo veľkom umieralo, odpadávalo a končilo v nemocnici. Nepôsobilo to na mňa dobre a bolo toho na mňa až priveľa. 

Kniha je dobrá z prvej polovice. Vtedy sa čítala príjemne, bola milučká a naozaj ma bavila. Páčilo sa mi vykreslenie študentského života a bežných starostí dospievajúceho človeka. No v druhej polovici sa všetko začalo kaziť a celý príbeh nabral až veľmi tragický smer. Kvôli tomu na mňa koniec pôsobil ako nejaká telenovela.
Čo sa týka mňa, tak pri tejto knihe platí - raz a stačilo.

Žiadne komentáre:

Používa službu Blogger.