Neviditeľné ženy: Je svet naozaj prispôsobený mužom?

Za knihu ďakujem vydavateľstvu Grada

Caroline Criado Perez vo svojej knihe Neviditeľné ženy mapuje, ako sú v súčasnosti potreby žien v spoločnosti rôznymi spôsobmi opomínané. Opiera sa pritom o širokú škálu prípadových štúdií, príbehov a výskumov naprieč celým svetom. Táto kniha vám otvorí oči a úplne zmení váš doterajší pohľad na svet. Zároveň otvára skryté možnosti architektom, dizajnérom, urbanistom, lekárom, politikom... ktorí môžu začať „dizajnovať“ náš svet úplne novým spôsobom, kde ženy a ich potreby budú oveľa viac videné a zohľadňované.

Hoci žijeme v demokratickej krajine, kde by mala byť rovnosť mužov a žien samozrejmosťou, nie vždy je tomu tak. Od nižšieho zárobku za rovnakú prácu cez menší počet príležitostí vzhľadom na pohlavie až po sexuálne obťažovanie. Týmto, ale aj mnohým iným témam sa venuje autorka knihy Neviditeľné ženy Caroline Criado Perez. 


Priznám sa, prvé strany vo mne budili dojem, že ide skôr o výlev zarytej feministky, ktorá vyslovene neznáša mužov. Mala som pocit, že vo všetkom hľadá neprávosť voči ženám.
Potom som sa však zamyslela a uvedomila si, že to tak nie je. Autorka totiž po celý čas vychádza z faktov, čísel a štatistík, ktoré podporujú jej tvrdenia o nevýhodnom postavení žien aj v dnešnej modernej spoločnosti.
Toto podloženie reálnymi štúdiami dodalo knihe síce uveriteľný, resp. pravdivý rozmer, ale na druhej strane jej ubralo z ľahkosti.
Criado Perez často cituje iných ľudí, ktorí sa venovali danej problematike, pričom sú ich výpovede podané veľmi odborným jazykom. Čitateľ sa tak musí mnohokrát zamyslieť, hoci dané vyjadrenie by sa dalo podať aj prijateľnejším a hlavne jednoduchším spôsobom, ktorý by dodal knihe potrebnú dávku ľahkosti.


„Je čas na zmenu pohľadu. Je čas, aby ženy bolo vidno."


Keď sa vrátim k číslam, tie boli kapitolou sami o sebe. Bolo ich veľmi veľa, takže som nemala reálnu šancu si aspoň niektoré z nich zapamätať, ak by som raz chcela s informáciami z knihy machrovať.
Áno, mám rada, ak sú vyjadrenia v knihách odvolávajú na skutočné fakty (v tomto prípad najmä čísla), ktoré potvrdzujú ich pravdivosť, ale nič netreba preháňať.
Nemôžem však autorke uprieť pochvalu za naozaj detailnú prácu, ktorú musela pri písaní odviesť. Ako som povedala, každý jeden argument si vie obhájiť, čo si veľmi cením. Toto ma presvedčilo o tom, že nejde o prvoplánovú feministickú kreáciu, len aby sa čo najviac nakydalo na opačné pohlavie.
Faktom je, že Criado Perez skôr poukazuje na to, že aj keď je do istej miery nepriaznivá situácia žien zapríčinená mužmi na vedúcich pozíciách, nie je to tak úplne ich vina, keďže sa len riadia svojím zmýšľaním a tým, na čo sú navyknutí, pričom im nenapadne, či je ich rozhodnutie vhodné aj pre ženy.


Nebudem klamať, Neviditeľné ženy nie sú práve dynamickým čítaním, ale keď sa prelúskate mnohými dátami, zistíte, že sami ste mnohé z týchto veci prehliadali a ak ste žena, poviete si: „Veď toto prežívam každý deň a ani som si neuvedomila, že som sa vlastne prispôsobila mužom!"
Niektoré kapitoly sa mi páčili, iné ma vyslovene nudili. Odporúčam si knihu dávkovať, naraz to nedáte. Ale aj keď mi jej čítanie trvalo dlho, som rada, že som jej dala šancu. Druhýkrát sa k nej už ale nevrátim.

Žiadne komentáre:

Používa službu Blogger.