Skryté dary: Môžu tarotové karty zapríčiniť zmiznutie človeka?

Za knihu ďakujem kníhkupectvu bux.sk

Maeve je šestnásťročná stredoškoláčka, ktorej sa v škole veľmi nedarí. Nič ju nebaví, pre nič sa nedokáže nadchnúť a v porovnaní so svojimi úspešnými súrodencami sa cíti ako sivá myška. Jedného dňa nájde balíček tarotových kariet, a hoci o tarote nič nevie, objav ju okamžite zaujme. Len jedna karta akoby nepatrila medzi ostatné – Správkyňa. Maeve o nej nedokáže nič zistiť, a tak ju vytiahne z balíčka a schová u seba v izbe. Z ostatných začne veštiť spolužiačkam a stáva sa čoraz populárnejšou. Vyveštiť si nechá aj Lily, Maevina bývalá najlepšia kamarátka. Z balíčka kariet si vytiahne práve tú, ktorá tam nemala čo hľadať. Keď sa potom neobjaví v škole, Maeve premkne neblahé tušenie, že za jej zmiznutím stojí záhadná Správkyňa.

Človeka od nepamäti lákalo nadprirodzeno. Mágia a s ňou spojené čary, karty, bylinky či kamene sú doteraz súčasťou života niektorých kultúr a najmä ľudí ako jednotlivcov.
Mňa táto téma vždy fascinovala, ale zároveň mám pred týmto akýmsi duchovným svetom aj rešpekt. Keďže som ale veľmi zvedavý človek, knihe Skryté dary som nemohla odolať a pustila som sa do nej s veľkými očakávaniami.


Príbeh Maeve sa začal veľmi dobre. Od začiatku ma autorka držala v napätí. Vo vzduchu visela otázka, ako je možné, že ich vie Maeve čítať a že skutočne hovoria pravdu. Celú tajomnú atmosféru výborne dotváralo prostredie súkromnej školy v írskom mestečku.
Ako je o Íroch známe, majú svoje báje a legendy o vílach či škriatkoch. Aj toto prispelo k magickému nádychu knihy, keďže som mala pocit, že sa dej odohráva na mieste presiaknutom čarami, elfami a inými zázračnými bytosťami.


Všetko sa začína meniť, keď Maeve objaví kartu Správkyne. Krátko na to si ju pri veštení vytiahne jej bývalá najlepšia kamarátka Lily a o pár dní zmizne. Odišla sama a dobrovoľne alebo ju niekto uniesol? A čo ak je za tým všetkým Správkyňa? Mohla si Lily odvliecť so sebou?
Potiaľ bola kniha super. Mala správny punc tajomnosti a ja som bola veľmi zvedavá, ako je zmiznutie Lily spojené s čudnými tarotovými kartami.
Potom to však šlo dole vodou.


„V čiernej mágii treba veľa dať, aby ste veľa dostali."


Doteraz neviem, o čo autorke vlastne išlo. Kameňom úrazu sa stal totiž Aaron, záhadný muž, ktorý láka tínedžerov do svojho kultu. Na stretnutiach do nich hustí homofóbne názory a presviedča ich o svojej pravde.
Keďže autorka mnohé postavy zaradila do LGBT komunity, pochopiteľne dôjde medzi nimi a Aaronom k sporu. Na tom by nič také nebolo, len miestami som mala pocit, že kniha už ani nie je o mágii, kartách a o tom, čo sa stalo s Lily, ale skôr o tom, ako sa niekto môže vnímať ako rodovo neutrálna osoba alebo môže byť homosexuál.
Nechcem týmto povedať, že sa ľudia z tejto komunity nestretávajú s prejavmi neznášanlivosti podmienenými práve ich orientáciou, ale v tomto prípade akoby chcela autorka čo najviac vykresliť veriacich ľudí ako nepriateľov LGBT komunity, keďže Aarona označila za kresťanského fundamentalistu, čo na jednej strane beriem, keďže svoje správanie preháňal, ale týmto akoby autorka všetkých kresťanov hádzala do jedného vreca.
Veľmi sa ma táto téma dotkla, keďže som kresťanka, ale určite nie som nepriateľka ľudí z LGBT komunity.


Keď sa na knihu pozriem ako na celok, prvá tretina bola super. Potom sa viac začali riešiť otázky orientácie a myslím, že ak by sa autorka tejto téme venovala menej často (chápem jej dôležitosť a aj čo chcela autorka povedať, len toho bolo už naozaj veľa), kniha by mala možno aj o sto strán menej a nezačala by ma v polovici nudiť. Takže druhú tretinu vnímam skôr ako vatu na vyplnenie, keďže pre dej kľúčových momentov sa v nej našlo len pár.
Ako sa blížil koniec a s ním som čakala veľké vyvrcholenie a odhalenie, nestalo sa. Veľa vecí ostalo nedostatočne vysvetlených, riešenie Lilinho zmiznutia bolo až príliš pritiahnuté za vlasy a celkovo to na mňa nezapôsobilo.
Verím, že sa autorka chcela venovať aj ťažkej téme akou je práve nájdenie svojho ja a oceňujem to, keďže všetci sme ľudia a mali by sme sa vzájomne rešpektovať, ale bolo to už na úkor príbehu, ktorý akoby utlačila do pozadia. Tým pádom ma od polovice kniha nudila.
Bohužiaľ, po ďalšej časti nesiahnem.


Žiadne komentáre:

Používa službu Blogger.