Dobrá sestra: Kam až siaha sesterská láska?

Za knihu ďakujem vydavateľstvu Tatran

Fern Castlová pracuje v miestnej knižnici. Vyhýba sa davom, jasným svetlám a silným hlukom, kedykoľvek je to možné. Fern má dôsledne organizovaný život a zmena režimu môže mať nebezpečné následky. Keď Rose zistí, že nemôže otehotnieť, Fern to vidí ako šancu odvďačiť sa svojej sestre za všetko, čo pre ňu robí. Fern jej môže darovať dieťa. Jediné, čo potrebuje, je nájsť otca. Táto misia jej otrasie v základoch život, ktorý si starostlivo vybudovala, a rozvíri temné tajomstvá, ktoré mali byť dávno pochované.

Dobrá sestra bola pre mňa od začiatku pútavým čítaním. Hneď prvá kapitola vo mne vzbudila mnoho otázok, ktoré sa ani za polovicou knihy neprestali kopiť.
Prvá vec, ktorá vo mne vyvolala zvedavosť, bola udalosť, ktorej boli obidve sestry svedkom alebo sa o ňu pričinili - smrť človeka. Práve toto po celý čas viselo nad celým príbehom ako akýsi tieň, ktorý bol vlastne kľúčom k rozuzleniu aktuálnej situácie oboch sestier.


Bavilo ma, aké rozdielne Fern a Rose boli. Na to, že boli dvojičkami, kontrast medzi nimi bol značný. Líšili sa nie len výzorovo, ale najmä povahovo.
Fern mala poruchu senzorického vnímania, takže bola citlivá na preľudnené miesta, dotyky, ostré svetlo, hluk. Zároveň u nej bolo badať aj isté komplikácie vo sfére medziľudských vzťahov. Ťažko sa jej chápali metafory, ak niekto chcel dostať odpoveď, musel položiť otázku a aj naopak - niekedy odpovedala na rečnícku otázku, hoci sa to od nej neočakávalo. Jej postava bola pre mňa veľmi zaujímavá, keďže ja sama často pochopím rôzne dvojzmyselné veci trošku neskôr, keďže asi beriem väčšinu z toho doslova, resp. premýšľam veľmi komplikovane a také sú potom aj moje riešenia.
Vzhľadom k situácii Fern pracovala v knižnici, kde našla svoje útočisko pred všetkým, čo by ju mohlo rozptyľovať.
Rose, naopak, bola bežná mladá žena. Mala manžela, dom, prácu a k šťastiu jej chýbalo už len bábätko, ktoré sa jej ale nedarilo počať. Tu prišla na scénu Fern a jej nápad, že pre Rose vynosí dieťa.


Keďže na splodenie dieťaťa je potrebný muž, Fern sa snažila nájsť vhodného adepta, teda v jej ponímaní nositeľa vhodnej genetickej informácie (ani sa jej nečudujem, keby nepozerám na city, spravím to isté :D). Čoskoro takého jedného našla a veci sa pohli správnym smerom. Aspoň na prvý pohľad sa to zdalo.
Na pozadí príbehu však stále viseli otázniky, ktoré sa hromadili. Kto je v skutočnosti cudzinec, ktorého si Fern vybrala ako otca dieťaťa? Kto je záhadný muž, ktorý ju párkrát vyhľadal? Bola ich matka naozaj taká zlá, ako to opísala Rose? Naozaj by sa Fern bez svojej sestry nezaobišla?
Tieto a mnohé ďalšie otázky ma sprevádzali celým čítaním, čo ale nebolo na škodu, keďže ma to nútilo čítať ďalej a na posedenie som vedela prečítať aj sto strán.


„Viem, že ľúbiš svoju sestru, ale niečo na nej nie je v poriadku. Akoby nevedela, kde sa končí ona a kde sa začínaš ty."


Keďže dvojičky boli tak veľmi rozdielne, autorka im aj priradila rôzne formy rozprávania.
Zatiaľčo Fern hovorila o prítomnosti a opisovala aktuálny dej, Rose zachytávala minulosť v podobe zápiskov v denníku.
Práve zápisky Rose ma miatli ešte viac, keďže obidve dievčatá sa, čo sa názorov týka, rozchádzali najviac v tom, ako vnímali svoju matku.
Bola taká, ako ju vykreslila Rose a to labilná žena so zjavne chabým psychickým zdravím a nezdravou posadnutosťou nabudiť v ľuďoch dojem šťastnej rodinky alebo skôr  starostlivá mama, ktorá pozná silné a slabé stránky svojich dcér a snaží sa ich ochrániť niekedy aj jednu pred druhou?
Aj postava ich matky, hoci sa v súčasnej časti príbehu vyskytla len párkrát, bola tiež osoba, nad ktorou správaním som sa veľa zamýšľala a nechápala som, ako sa dojmy dievčat z nej mohli tak rozchádzať.


Dobrá sestra sa čítala veľmi výborne (až som sa tešila na večer, že si k nej sadnem) a rýchlo. Postavy boli veľmi komplexné a prepracované. Keď sa však pozriem na celý dej spätne, najviac sa mi páčil obrat, ktorý prišiel nebadane, no o to viac ma potom záver prekvapil.
Autorka dokázala všetko otočiť o stoosemdesiat stupňov a podarilo sa jej zamávať aj s mojimi dojmami zo sestier, keď som si nebola dlhú chvíľu istá, ktorá z nich nakoniec bude tá dobrá.
Na záver už dodám len to, že hoci sa kniha radí k spoločenskej beletrii, ja som tam badala aj dávku napätia, takže sa prikláňam k tomu, že má aj jemný nádych trileru, čo mám rada.
Mne táto kniha veľmi sadla a odporúčam ju všetkým, ktorí obľubujú zaujímavé charaktery, komplikované medziľudské vzťahy a plynulý obrat deja.


Žiadne komentáre:

Používa službu Blogger.