Rebelky z Oxfordu 1: Moderný ženský román vsadený do minulosti

Za knihu ďakujem vydavateľstvu Grada

Anglicko 1879. Svetoznáma univerzita v Oxforde otvára prvé kolégiá pre ženy a Annabelle Archerová sa chopí šance na lepší život. Štúdium si môže dovoliť len vďaka politickému štipendiu, no na revanš musí aktívne podporovať hnutie sufražetiek, ktoré chce presadiť volebné právo žien.

Jej úloha: nájsť vplyvného a bohatého muža, ktorý bude hájiť záujmy žien.

Jej cieľ: Sebastian Devereux, na prvý pohľad chladný a vypočítavý vojvoda z Montgomery, jeden z najmocnejších mužov v krajine, ktorý z poverenia kráľovnej riadi britskú politiku.

Jej výzva: nepoddať sa príťažlivosti, ktorú cíti k Sebastianovi i napriek tomu, že odmieta všetko, za čo ona bojuje.

Sebastian Devereux pochádza z jednej z najstarších rodín v britskej monarchii. Je si vedomý svojho poslania i záväzkov a hľadá ženu, ktorá by sa mu vyrovnala postavením aj šarmom. Keď si cestu do jeho domu, ba čo je horšie, i do jeho srdca, nájde neurodzená, no mimoriadne inteligentná, odvážna a krásna Annabelle, otrasie to základmi celého jeho života. Jeden škandál síce už prežil, ale ďalší by mohol znamenať jeho koniec. Nielenže by mu hrozil posmech, no prišiel by aj o politické postavenie a zničil by prastarú rodovú líniu. Bude ochotný riskovať svoje celoživotné úsilie pre obyčajnú vidiečanku? A dokáže nerovná láska Annabelle a Sebastiana prekonať takú veľkú prekážku, akou sú spoločenské rozdiely?

Práva žien sú aj dnes veľmi aktuálnou a často citlivou témou. Hovoriť o nej je kráčanie po tenkom ľade a čo pre niekoho môže byť samozrejmosť, pre iného to už môže predstavovať niečo neprístojné. Podobne tomu bolo aj v prípade Rebeliek z Oxfordu.
Hlavná hrdinka Annabelle sa dostala na jedno z prvých ženských kolégií. Jej pracovnou náplňou však nebolo len štúdium, ale aj aktívna činnosť v hnutí sufražetiek. Tie potrebovali na svoju stranu získať čo najviac vplyvných ľudí (a to najmä mužov), medzi ktorých zaradili vojvodu z Montgomery. Pár náhod spojilo osud Annabelle a vojvodu viac, než by ktokoľvek čakal, čím sa ich životy značne skomplikovali.


Napomohlo tomu hneď niekoľko faktov.
Annabelle bola neurodzená, vidiečanka bez vplyvu a známostí, ktorej výsadou boli múdrosť, odvaha a pekná tvárička. Prvé dve charakterové črty sa však u žien v danej dobe nenosili a ani Annabelle nebola výnimkou. Bohužiaľ, nestačilo, že ich vedel oceniť aspoň vojvoda, keďže okolo nich krúžila celá anglická smotánka.
K tomu všetkému sa Annabelle pridala k sufražetkám, čo jej na povesti veľmi nepridalo. Jej pôsobenie v tejto oblasti som však vnímala trochu sklamane. Popravde, čakala som oveľa viac informácií zo zákulisia boja za ženské práva. Chápem, že kniha je primárne romantická, čo nie je na škodu, ale mňa na jej čítanie nalákali práve sufražetky, pretože inak by som ju asi považovala za typický ženský historický román, v ktorom sa dá obyčajná žena dokopy s vysokopostaveným mužom (nehovoriac o tom, že v tom období to bol skoro spoločenský zločin).
Od Annabelle som čakala viac zápalu pre danú vec, čoho som sa nedočkala. Spravila síce všetko, čo sa od nej čakalo, ale nič viac (a ak aj áno, nebolo to v pláne). Takže v tomto smere som pocítila mierne sklamanie. 


„Možnosti môžu byť nekonečné, ale myseľ je obmedzená. Ľudia takmer nikdy neuvažujú o tom, čo nepoznajú."


Autorke však nemožno uprieť, že hlavným postavám vytvorila množstvo príležitostí. Naozaj z nich sálala vášeň a túžba byť spolu. Nebol to síce pár, ktorý by sa mi nejako špeciálne vryl pod kožu a držala by som mu palce, aby im to vyšlo, ale na druhej strane som bola veľmi zvedavá, ako to s nimi dopadne a nepriala som im nič zlé, veď nech aj oni majú svoj happyend.
Tu trošku preskočím ku koncu, ktorý (aspoň podľa mňa) autorka odflákla. Nechcem prezrádzať veľa, ale bolo to pre mňa prvoplánové, predvídateľné a miestami zbrklé. Zároveň som si však istá, že väčšina čitateliek by tento koniec skôr ocenila, takže nech vás to neodradí, pretože inak bola kniha veľmi príjemná.


Autorka použila moderný jazyk, čo ma na začiatku dosť zaskočilo, keďže som si naň nevedela zvyknúť. Vzhľadom na obdobie, do ktorého je príbeh zasadený, som očakávala viac historických výrazov. Neberiem to však ako negatívum, pretože takto sa kniha čítala rýchlejšie a ľahšie, čo napovedá o tom, že to je naozaj najmä o romantike a 19. storočie je len taký doplnok.
Príbeh sám o sebe ma však bavil a bolo zaujímavé si porovnať, čím si ženy museli v danej dobe prechádzať a za čo všetko môžeme byť dnes vďačné.
Ozvláštnením boli aj historické postavy ako napríklad kráľovná Viktória. Ja som však na dejinné udalosti a fakty vôbec nedávala pozor, keďže knihu som od začiatku vnímala ako ženskú beletriu, v ktorej mohli byť (a aj boli) dejiny upravené pre potreby autorky a postáv.


Knihu odporúčam ako oddychové čítanie, ak máte radi iskrenie medzi postavami, ich nerovnaké postavenie v spoločnosti, ktorá stoji v ceste ich láske a štipku histórie. Rebelky z Oxfordu sú v podstate moderný ženský román prenesený do minulosti.
A ak vás to zaujíma, tak áno, siahnem aj po ďalšej časti (ak ju preložia) ;).


Žiadne komentáre:

Používa službu Blogger.