Zoznam prianí: Keď jeden denník dokáže človeku zmeniť život

Za knihu ďakujem vydavateľstvu Venupress

Chvejúce sa kolená, mravčenie v žalúdku, zrumenené líca, váhavé pohľady... To je nič v porovnaní s tým, čo cíti Sára v Adamovej blízkosti. Zdôveriť sa môže len svojmu strelenému kamošovi a babičke, v ktorých nachádza oporu. Tí veľmi dobre vedia, ako bojuje so svojimi citmi a snaží sa pred nimi ubrániť skúšané srdce.

Keď na osemnáste narodeniny dostane od babičky denník, do ktorého by si mala zapisovať svoj zoznam prianí, v hlave má iba to jediné a nedosiahnuteľné. Dávno sa zmierila s myšlienkou, že Adam navždy zostane jej platonickou detskou láskou, ktorá pretrvala do dospelosti.

Lenže čo ak je všetko inak, ako si pôvodne myslela? Čo ak jej najtajnejšie prianie nie je také bláznivé, ako sa nazdávala?

Venupress je síce ešte mladé a malé vydavateľstvo, ale úspešne si razí cestu medzi popredné (a aj moje obľúbené) slovenské vydavateľské domy. Pred letom prišli s dvoma novinkami, pričom prvou z nich, do ktorej som sa pustila, bol práve Zoznam prianí. Nemohla som spraviť lepšie.
Aby ste boli v kontexte, počas čítania knihy som mala krátko po maturite a rovnako krátko pred prijímačkami. Keď som už všetkého mala dosť, s maličkou dušičkou som sa uchýlila k tejto knihe, aby som prišla na iné myšlienky. Bála som sa, že sa možno dostanem do čitateľského bloku, že si ju za daných okolností dostatočne nevychutnám, lebo predsa len ten stres niekde v podvedomí pretrvával. Nakoniec som ostala milo prekvapená a kniha mi dala oveľa viac, než som čakala.


Zoznam prianí je vlastne príbeh bežného osemnásťročného dievčaťa. Podobnú tematiku by som našla aj v ďalších knihách, poprípade aj v bežnom živote. Autorka však celému deju dodala takú autentickosť, že ho povýšila na úplne inú úroveň.
Sára si ma ihneď získala. Je až neuveriteľné, koľko sme toho mali spoločného. Zistila som, že podobne premýšľame, trávime voľný čas a hlavne, že máme úplne rovnaké "problémy" s najlepším kamarátom (pretože áno, aj muž a žena môžu byť naj kamaráti a pritom byť obaja hetero).
Veľmi milé bolo jej prežívanie lásky k Adamovi, o ktorom som najprv nemala najlepšiu mienku. Neviem, či to bol autorkin zámer, ale hneď na začiatku ma pekne zmiatla a ja som nevedela, s kým chcem, aby Sára skončila. Potom sa však všetko vysvetlilo, vykryštalizovalo a ja som ostala nadmieru spokojná. 


„Roky života nám bez námahy vezme čas, ale so spomienkami je to ťažšie.
Najmä s tými krásnymi."



Naozaj sa môže zdať, že ide o obyčajný príbeh, ktorý ničím neohúri. Z časti je to pravda, keďže zachytáva strasti a slasti Sárinho života, kam vzhľadom na jej vek patria chlapci, kamaráti, škola a najmä jej babka.
Práve vzťah s babkou bolo to, čo na konci dodalo knihe potrebnú hĺbku a povedala by som, že babka bola v tom celom taká sivá eminencia. Síce nepoťahovala priamo nitkami, ale pričinila sa o mnohé podstatné momenty.
Taktiež vzťah Sáry s babkou bolo asi to najsilnejšie puto v knihe a najväčší zdroj emócií, hoci predskokana jej robil Adam.
Adam sa rovnako postaral o mnohé moje slzy. Niekedy boli zo zlosti, niekedy zo smútku, inokedy z lásky alebo zo smiechu, ale poviem vám, že som sa pri tejto knihe naplakala až-až.


Zoznam prianí je kniha, ktorá sa ku mne dostala v tom najsprávnejšom čase, keď som potrebovala únik z reality pri niečom jednoduchom, ale silnom.
Autorka, Viki Dominová, ma prostredníctvom tejto knihy chytila a celý deň nepustila. Dokonca mi pri čítaní prihorela aj jedna palacinka, keďže som sa nevedela odtrhnúť.
Príbeh rozosmeje, pohladí na duši, nahnevá, rozplače.
A možno sa v ňom nájdete rovnako ako ja.


Žiadne komentáre:

Používa službu Blogger.