Parfumérka z Paríža: Čo si pre nás autorka pripravila v záverečnej časti Džajpurskej trilógie?

Za knihu ďakujem vydavateľstvu Tatran

Paríž 1974. Radha žije v Paríži so svojím manželom Pierrom a s dvomi dcérami. Stále smúti za synčekom, ktorého sa pred rokmi vzdala, pretože sama bola vtedy len dieťa. Dcéry vrúcne miluje a navyše objavila svoju vášeň pre vône. Pracuje pre majstra parfuméra, ktorému pomáha s návrhom vôní. K šťastiu jej chýba len to, aby Pierre pochopil jej potrebu pracovať. Vníma jeho frustráciu, no nedokáže sa vzdať práce.

Keď ju majster poverí prvým veľkým projektom, odcestuje do Indie a požiada o pomoc svoju sestru Lakšmí aj kurtizány z Agra, ktoré využívajú na zvádzanie a dráždenie omamné vône. Popri práci zistí, že jej syn, o ktorom jej manžel nič netuší, sa vybral do Paríža, aby ju tam našiel. Hrozí, že úplne zničí jej starostlivo vybudovaný bezpečný svet…

Džajpurská trilógia je séria, ktorá ponúka na našej knižnej scéne niečo nové, exotické, nám až nie tak známe. Knihy Alky Joshi sú napísané pútavo, vedia čitateľa vtiahnuť do deja od prvej vety a atmosféru horúcej Indie budete cítiť vždy, keď si na túto sériu spomeniete.
V Umelkyni s Henou (recenzia tu) sme spoznali Lakšmí, ktorá si napriek konvenciám chcela vybudovať svoj vlastný a nezávislý život. Sprevádzali ju pritom Malik a Radha.
O Malikovi sme si už tiež mohli prečítať v pokračovaní s názvom Strážca džajpurských tajomstiev (recenzia tu).
Teraz prišiel rad na Radhu a uzavretie jej, ale aj Lakšminho a Malikovho príbehu.

 

Alka Joshi si pre Radhin nový život zvolila Paríž. Dej sa začína v sedemdesiatych rokoch, keď Radha pracuje pre majstra parfuméra a pomáha vytvárať nové vône.
Výber takéhoto povolania ma jemne zaskočil, keďže Radhin temperament z predošlých dvoch kníh ju podľa mňa predurčoval skôr na niečo viac akčné. Napriek tomu som sa potešila, že smiem spolu s ňou nazrieť do tajov tvorby parfumov.
Prekvapená som ostala aj zo života, ktorý si Radha v Paríži vybudovala a tu sa dostávame k zápletke.

 

Radha si vo Francúzsku žije pokojným životom, robí prácu, ktorá ju baví a má rodinu, ktorú miluje. V tej dobe však stále trochu platilo (a nezáležalo na tom, či je človek v Džajpure alebo v Paríži), že žena je skôr predurčená na domáce práce a budovanie kariéry má prenechať manželovi. Toto bol aj prípad hlavnej hrdinky, ktorá sa silou-mocou snažila vydobyť si svoje miesto ako v profesijnom živote, tak aj v tom rodinnom. Nie vždy sa však dá byť aj dobrou zamestnankyňou a aj stopercentne zvládať rolu matky.
Alka Joshi sa týmto opäť dostala k otázke postavenia ženy v spoločnosti, v práci a v rodine. Ja osobne rada čítam o naozaj silných ženských hrdinkách, ktoré si idú za svojím a pritom neprosia o pomoc, ani sa nesťažujú, jednoducho si len povedia, že to zvládnu, lebo musia, lebo chcú.
Radha pre mňa takouto postavou bola a to sa mi na nej páčilo azda najviac.

 

„Milujem svoje dcéry. A milujem svoju prácu. Mám pocit, že Pierre odo mňa žiada, aby som si vybrala buď jedno, alebo druhé."




Príbeh sa začína zamotávať, keď sa Radha kvôli práci vyberie na služobnú cestu do Indie. Opäť som sa tak mohla stretnúť s postavami z predošlých kníh a zistiť, ako sa im darí a kam sa ich osudy posunuli.

Aj tu sa autorka znova venuje problematike ženského postavenia a zároveň ukazuje diametrálny rozdiel medzi ázijskou a európskou kultúrou (minimálne v daných rokoch).
Od tejto Radhinej cesty, ktorá bola nepochybne príjemným spestrením a oživením deja, som predsa len čakala o čosi viac. Síce sa mi páčilo spoznať niečo ďalšie z indickej kultúry, ale mám pocit, že autorka mala priestor na vytvorenie niečoho väčšieho, ktorý nevyužila.
Jediné, čo v tomto prípade príbehom zamávalo, bolo objavenie sa Radhinho syna.

 

To, že sa na scéne zrazu zjavil niekto, o kom jej rodina v Paríži nemala ani tušenia, sa mi páčilo. Bola som zvedavá, čo príde ďalej, ako na seba budú jednotlivé postavy po odhalení pravdy reagovať.
Trochu mi bolo ľúto, že autorka ani v tomto prípade nesiahla po ešte väčšom zamotaní deja a nepriviedla viac postáv z minulosti, ktoré by mohli dej ešte viac okoreniť.
Autorka si predošlými knihami nastavila latku tak vysoko, že v tomto prípade sa jej ju nepodarilo preskočiť a kdesi na jej vrchu sa zasekla.

 

Parfumérka z Paríža sa mi naozaj páčila, keďže veľmi obľubujem knihy z francúzskeho prostredia. Zároveň sa dej nachvíľu preniesol do Indie, takže dostalo sa mi aj trochu „z iného sveta“, čo mi čítanie len spestrilo. Tiež som zistila, ako sa vyvinuli osudy postáv predošlých častí, takže kruh sa uzavrel a moja zvedavá duša ostala uspokojená.
Nazretie do tvorby parfumov a do problémov a tajov, ktoré môže jedna obyčajná rodina mať, ma taktiež veľmi bavilo.
Jediné, čím sa táto kniha nevyrovnala predchádzajúcim, bolo málo zvratov. Veľa vecí sa dalo predvídať a tým pádom rozuzlenie nemalo požadovaný wow-efekt.
Napriek tomu som ale rada, že som si knihu prečítala a celú sériu radím medzi kvalitnú literatúru, ktorá prináša niečo nové, svieže a nepoznané.





Žiadne komentáre:

Používa službu Blogger.