Vyvolenie

Vyvolenie

Rachelle Dekker 

„Ak si ma nikto nevyvolí, vlastnou vinou ma postihne krutý osud."

 Za knihu ďakujem vydavateľstvu i527.net.


 V roku 2257 zostalo len veľmi málo zo sveta, ktorý poznáme teraz. Liek Prima Solution vyhubil skoro celé ľudstvo a tí, ktorí prežili, sa sústredili vo Washingtone obohnanom múrom, kde hodnotu ženy určuje muž, ktorý si ju vyvolí pri obrade vyvolenia. Celé mesto je vedené vládou, ktorej členovia vyznávajú učenie knihy Veritas a snažia sa o jej pravde presvedčiť aj obyvateľov.
Carrington Haleová, sedemnásťročné dievča, ktorej obrad vyvolenia sa skončil fiaskom, je odsúdená žiť ako robotnica, ako niekto, koho je povinné prehliadať. Po istom čase, keď si vsugerovala, že si to zaslúži za svoju neschopnosť, prišiel nečakaný zvrat, ktorý zmení všetky doterajšie Carringtonine plány.
Jej skalopevnou vierou začína otriasať od základov a na povrch sa dostávajú šokujúce odhalenia z vyšších kruhov.
Aby toho nebolo málo, v meste sa objavujú mŕtvoly robotníc a Carrington sa zapletie do skupinky vzbúrencov, ktorých Boh je úplne iný, než ten, ktorého zákonmi sa riadi celá spoločnosť. 


„Ako hovorí Veritas: ,Každý, kto má moje prikázania a zachováva ich, je spravodlivý. Ale mzdou neposlušnosti je smrť."

Začala by som asi najprv úplne prvým dojmom, ktorý ma na svedomí obálka knihy. Je naozaj krásna, výrazná a čo je hlavné, je výstižná. Pôsobí futuristickým dojmom, čo sa k roku, v ktorom sa odohráva dej, nesmierne hodí.
Hneď na prvých stranách knihy sú spísané skoro všetky postavy a ich funkcie, čo mi veľmi pomohlo, keďže zorientovať sa v predstaviteľoch vlády by bez toho bolo naozaj ťažké. Taktiež sa mi páčilo čítanie z Letopisov, ktoré poskytovali náhľad do minulosti, aby sme vlastne zistili, ako sa svet zúžil len na jedno mesto.
Od prvej kapitoly je jasné, že nadriadeným pohlavím sa stali muži, ktorí sa pokladajú za tých, čo ženám udávajú pravú hodnotu a cenu, zatiaľčo ony to pokorne prijímajú a práve v mužoch vidia svoju spásu a budúcnosť.
Keď sa posuniem k ďalším kapitolám, páčilo sa mi, že postavy neboli dokonalé. Carrington sa zmietala medzi ilúziou, ktorá sa prezliekala za pravdu a vierou v samú seba. Remka až priveľmi ovládali city a kvôli poruche reči ho dohnali na post miestostrážcu, ktorý mu neponúka možnosť založiť si rodinu.
Na začiatku Carrington spozná Larkin, dievča, s ktorým chodila do školy. Vtedy bola Larkin odsudzovaná a vyčlenená z kolektívu, až skončila ako nevyvolená a v očiach verejnosti bezcenná v Skladisku, kde pracujú robotnice. Autorka ukázala na skutočnosť, že nie každý, kto sa vymyká potrebám sveta, je súci na zahodenie a zabudnutie. A možnože nám títo ľudia, ktorí majú iný pohľad na svet, dajú do života omnoho viac. 


Prvá polovica knihy sa zameriava na politický systém a tvorí otázniky, ktoré majú čitateľa udržať v bdelosti. Čím viac som však smerovala k stredu knihy, tým viac sa skloňovalo slovo Boh a ja som pochopila, že tu nezohráva len bábku v rukách vlády, aby mohla manipulovať s ľudom. Istá skupina ľudí objavila jeho pravú podstatu, a preto sa stali pre ostatných tŕňom v oku, avšak aj napriek tomu sa svojho presvedčenia nevzdali a vznikol akoby nový druh mučeníctva.
Vyvolenie pre mňa nevyjadruje len názov knihy, ale aj voľbu, ktorú musela hlavná hrdinka podstúpiť. Prišiel rad na to, aby si vyvolila ona. Aby si vybrala, či bude doživotne len majetkom muža a neznamenať preňho viac než kus mäsa, ktorý vlastní, alebo si zvolí svoj vlastný osud a určí svoju pravú hodnotu, ktorá je nevyčísliteľná.
Vyvolenie vnímam ako dielo, ktoré má ukázať na to, že nezáleží, ako nás vníma spoločnosť či akú cenu nám stanovuje. Naša hodnota je taká, akú si my sami zvolíme.


Rachelle Dekkerová vystihla hľadanie svojej identity a objavovanie Boha počas najťažších chvíľ, kedy nám môže pomôcť niesť bremeno. Ak hľadáte knihu, ktorá zaujme mladého človeka, ale zároveň v ňom zanechá túžbu po objavovaní svojho ja a po hľadaní Boha, tak toto je to správne dielo. 

 Úryvok z knihy: 
   „Videla som, ako sa tvoja matka na teba pozrela. Ako sa na teba pozerali ostatní. Rovnako sa dívajú aj na mňa. Netúžiš cítiť niečo iné, než to, čo si cítila včera? Niečo také, čo si doteraz nezažila?"
   Carrington sa obzrela za Larkin a ignorovala túžbu, ktorá sa jej rodila v hrudi. „Nechoď tam, chytia ťa."
   „Nechytia ma. Nechytia nás."
   „Nemôžeš tak riskovať."
   Larkin pokrčila plecia. „Naozaj? Nemôžem riskovať toto všetko?" Rukou ukázala okolo seba. V Carrington zápasila bolesť a únava so zvedavosťou. Odtiahla sa od priateľky.
   „Tak choď, ale so mnou nepočítaj."
   Larkin zvesila hlavu a kývnutím priznala porážku. „Kiežby si sa ku mne pridala!" povedala, potom sa otočila a potichu vykĺzla z bytu. Carrington civela na zatvorené dvere. Hovorila si v duchu, že sa rozhodla správne - zostať tu a dodržiavať pravidlá. 



Viac o knihe nájdete na: vyvolenie/martinus.sk

Knihu na recenziu som dostal/a cez recenzný program firmy na službe StorPic.com

1 komentár:

  1. Ako som ti už písala, naozaj prekrásna recenzia!♥^.^♥ Oživila si moje spomienky a pocity k tomuto dielu, ktoré tak milujem! V knihe som sa mnohokrát našla, mnoho mi aj dala a viem, že táto kniha bude pre mňa doživotnou srdcovou záležitosťou :) Rovnako aj druhá časť, tá je taktiež zaujímavá, originálna a s blížiacim sa koncom dychberúca a naberajúca neskutočný spád! Trojka, záverečná časť, no...hmmm...tá mi pila dosť často krv :D, ale tak nemôžem povedať, žeby bola zlá, len som čakala asi niečo iné :/ Avšak, celá trilógia je krásna, hodnotná, pútavá a dokáže si nájsť svoje publikum priaznivcov...rada sa k nej opäť vrátim ^.^

    OdpovedaťOdstrániť

Používa službu Blogger.