Nelám mi srdce: Piati tínedžeri a ich osudy zhrnuté v jednej knihe, v ktorej sa autorka nebála nazrieť do duše mladého človeka a odhaliť jej krehkosť

Za knihu ďakujem vydavateľstvu Venupress

Slušná a nevinná Andrejka je uväznená vo svete povinností a tajomstiev. Rodičia na ňu nemajú čas a mladší brat, o ktorého sa musí starať, ju strápňuje. Navyše frajer Boris očividne niečo skrýva a nemá pre ňu ani jediný bozk. Zmeniť to môže azda rocker Thomas. Len keby sa v ňom Andrejka vyznala a keby nekomolil nielen slová, ale aj jej city.

Sofia je kráska, ktorá sa nedobrovoľne poddáva matke. Tá ako niekdajšia vicemiss túži len po dcérinom úspechu. Jej život sa krúti okolo počtu lajkov, falošných úsmevov a nepravých priateľstiev. Dá sa povedať, že to dievča je továreň na problémy, tak prečo si nevyrobiť ešte jeden?

Okoreniť by to mohla aféra s outsiderom Marošom, ktorý ako syn večne nervózneho otca pozná hnev, poníženie a neváha ich rozdávať ďalej.

Aby toho nebolo málo, duševne zničená Nora sa zaľúbi do ešte zničenejšieho Frederika. Zdá sa, že v spleti toľkých osudov si hrdinovia zaslúžia niečo dobré. Zaslúžia si šťastie. Len či sa to napokon neskončí zlomeným srdcom.

Nelám mi srdce je neobyčajná kniha, ktorá vás presvedčí, že svet síce nie je dokonalé miesto, ale aj tak sa v ňom oplatí žiť.

Nelám mi srdce bolo s autorkou a jej tvorbou moje prvé stretnutie. Predtým som ju na scéne registrovala, ale nikdy som sa k jej knihám nedostala. Popravde, nemala som veľmi ani predstavu, o čom asi píše. Preto ma veľmi prekvapilo, aké témy sa v tomto prípade rozhodla rozoberať (a ak som správne pochopila, inak tomu nebolo ani pre jej predchádzajúcich knižných počinoch).
Postavám toho naložila toľko, až som mala miestami pocit, že je na mňa toho veľa, ale za to som si uvedomila, že odzrkadľujú realitu, ktorá okolo nás je.

 

Autorka v knihe zachytáva životy piatich mladých ľudí, ktoré sú vzájomne prepojené. Niektorí sa poznajú, niektorí vôbec, ale predsa ich niečo spája.
Ako som spomenula, každý z nich si nesie vlastné ťažké bremeno.
Najviac priestoru dostala Andrea. Vždy poslušná dcéra, výborná žiačka, verná kamarátka, veriaca, bezproblémová. O tomto všetkom je presvedčená aj ona sama, kým sa na scéne neobjaví Thomas, jej presný opak.
Páčilo sa mi, že autorka u Andrejky zakorenila vieru veľmi hlboko, keďže práve tá predstavovala prvý varovný prst po tom, čo Thomasa spoznala. Hormóny vraveli jedno, hlava druhé a srdce tretie. Len aby jej to srdce Thomas nezlomil...

 

Sofia, Andrejkina najlepšia kamarátka, je sužovaná vlastnou matkou a niekde vnútri aj pocitom menejcennosti. Každodennou rutinou je u nej fotka na instagrame, perfektné líčenie, ukážkový outfit a status nekorunovanej kráľovnej.
Z minulosti si nesie tajomstvo, o ktorom nikto nevie a jej reputáciu by navždy zničilo. Pochopenie zrazu nachádza u Maroša a veci sa začínajú hýbať. Ale správnym smerom?
Postava Sofie bola komplikovaná. Vykresliť niekoho tak bipolárne, že hoci sa správa ako najväčší sebec, ale vo vnútri sa predsa len skrýva malé dobré jadro, si vyžaduje dobrú spisovateľskú zručnosť. Pretože presne takéto pocity som pri Sofii mala. Väčšinu času som sa na ňu hnevala, ale potom som si uvedomila, že bola len nešťastná a nemal jej kto ukázať, ako byť dobrou, keďže každý žiadal len dokonalosť...

 „Neznášam zlyhanie, hlavne pri veciach, ktoré dokážem ovplyvniť vlastným úsilím."


Najkomplikovanejšou postavou je jednoznačne Maroš. Toho som naozaj nemala rada, hoci chápem, že si v knihe prechádza všeličím a má toho za sebou tiež dosť. Pre jeho správanie som však nevedela nájsť ospravedlnenie, nech som sa snažila ako som len vedela. Nešlo to, ale nevadí. Vždy vravím, že nie je umenie písať sympatické postavy, ale skôr tie, ktoré si čitateľ neobľúbi.

 

Také kuriatka, ktoré by som vzala pod ochranné krídla (aj keď netvrdím, že by to potrebovali a nedokázali by sa životom prebiť sami), boli Nora a Boris.
Nora je veľmi zlatá, síce trochu strelená, ale inak neškodná. Voči iným. Sebe spravila škaredú vec, pre ktorú skončila na liečení. Keď sa z neho dostáva, nad vodou ju drží len myšlienka na Frederika, ktorého tajne ľúbi. Obaja si preskákali mnohým, ale možno práve to ich spája...
Boris je z nich všetkých najzraniteľnejší. Aj na tele, aj na duši. Pri ňom sa môj ochranársky inštinkt ozýval najčastejšie a na konci som nadobudla pocit, že ťahúňom celej knihy, resp. hlavným článkom, je on. Napriek všetkým pocitom, ktoré ho počas deja sužujú a problémom, ktorým musí čeliť, je základným kameňom pre príbehy ostatných.

 

Nelám mi srdce je kniha, ktorá zachytáva najrôznejšie podoby lásky a ešte rôznejšie možnosti, ako o ňu prísť a ostať so zlomeným srdcom.
V knihe nájdete lásku slepú, nezvyčajnú, aj takú, ktorá hovorí staré známe, že protiklady sa priťahujú.
Kapitoly, ktoré zachytávajú jednotlivé postavy, sú krátke, takže kniha sa čítala rýchlo, ale za to podstatu a hlavné myšlienky v nej boli zachované aj napriek dĺžke jednotlivých pohľadov.

 

Koniec ma zachytil nepripravenú. Prišiel ako blesk z jasného neba a rovnako rýchlo sa pominul. Pre mňa táto kniha v podstate nemá koniec. Autorka to sekla v tom najlepšom (alebo asi skôr najhoršom), čo mi najprv prekážalo, pretože takto otvorené konce veľmi nemusím. Potom som sa ale zamyslela a uvedomila som si, že toto bol najlepší spôsob, ako autorka mohla rozprávanie uzavrieť. Odpovede na najdôležitejšie otázky som dostala a zvyšok je už len na mojej fantázii.
V tejto recenzii sa s vami rozlúčim so slovami, že autorka mi poslednými stranami zlomila srdce...


Žiadne komentáre:

Používa službu Blogger.